Sint-Pieters-Woluwe dreigt met eigen laadpalen

Als het Gewest niet opschiet met het installeren van elektrische laadpalen, dan zal Sint-Pieters-Woluwe zelf het heft in handen nemen. Dat zegt bevoegd schepen Alexandre Pirson (CDH) aan BRUZZ. “Het Gewest werkt niet, dus moeten de gemeenten het voorbeeld geven."

Tegen eind 2019 had Brussel al 100 publieke laadpalen moeten hebben. Dat zijn er nu 17. Volgens het kabinet van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen) zijn de grootste problemen nu wel van de baan, en moeten er tegen juli honderd staan.

“Dat is absoluut niet ambitieus genoeg”, zegt Pirson. “In Amsterdam stonden er in 2009 al honderd.” Op basis van de 40.000 inwoners van de gemeente berekent Pirson dat ze er dit jaar in Sint-Pieters-Woluwe 60 nodig hebben.

"Als het Gewest niet voor eind deze maand met een concreet en ambitieus plan komt voor de fase na die eerste honderd palen, schrijven we zelf een openbare aanbesteding uit." Daar zouden dan andere spelers dan PitPoint, dat nu een exclusiviteitscontract heeft met het Gewest, kunnen intekenen. De palen zouden geplaatst worden op gemeentewegen.

Het zou niet de eerste keer zijn dat gemeenten zelf actie ondernemen. Zo installeerde voormalig schepen Els Ampe (Open VLD) al een laadpaal in Brussel-Stad, de eerste publieke in heel Brussel. "Als het Gewest niet werkt, moeten de gemeenten het voorbeeld geven", aldus Pirson.

Trein der traagheid

Maar: eind 2019 keurde de ministerraad een task force goed die zich net daarover zal buigen. “Die moet nagaan wat we na PitPoint doen”, zegt Marie Thibaut, woordvoerder van bevoegd minister Elke Van den Brandt (Groen). “Het exclusiviteitscontract voor de installatie van nieuwe palen op Gewestwegen loopt immers af midden 2021.” Het exploitatiecontract loopt langer.

Maar volgens Brussels parlementslid Christophe De Beuckeleir (CDH), die als gemeenteraadslid in Sint-Pieters-Woluwe het initiatief van zijn partijgenoot ondersteunt, is zo'n task force too litte, too late.

“Met die task force willen ze opnieuw reflecteren om tegen de zomer van 2020 aanbevelingen uit te schrijven. Dat is te laat, we kunnen daar niet op wachten. Er is al vertraging genoeg.”

Het kabinet Van den Brandt is echter niet onder de indruk. “Het is verrassend dat een CDH-parlementslid kritiek uit op de vertragingen, terwijl die het gevolg zijn van beslissingen van de vorige regering, waar de CDH in zat. Minister Van den Brandt is pas sinds september aan de slag als minister, en heeft er alles aan gedaan om de opgelopen vertragingen weg te werken. Daarbij: als meneer De Beukelaer extra laadpalen in zijn gemeente wil, kan hij de inwoners oproepen om via Charge. Brussels laadpalen aan te vragen, die PitPoint dan komt installeren.”

Wat de termijn is tussen aanvraag en levering, is op dit moment echter koffiedik kijken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?