debat

'Verplicht stekker bij parkeerplaats'

© Photonews
| "Als de elektrische lader in de bouwfase gepland wordt, kost hij veel minder dan wanneer hij achteraf wordt geïnstalleerd," zegt Pieter Elsen

Terwijl het debat over luchtvervuiling volop woedt, en de gewestregering nadenkt over een dieselban, worden vandaag nog honderden appartementen gebouwd zonder voorzieningen voor elektrische voertuigen. Hoog tijd voor een verplichting, stelt ingenieur Pieter Elsen.

Op tal van plaatsen in Brussel staan nieuwe appartementen in de steigers. Bij sommige projecten gaat het om honderden woningen. Wie een appartement koopt, krijgt daar meestal ook een parkeerplaats bij. In de meeste gevallen zijn die echter helemaal niet voorzien op elektrische auto’s.

“Ik heb zelf geïnformeerd bij verschillende grote bouwprojecten, samen goed voor vijfhonderd appartementen en evenveel parkeerplaatsen en daar is niet in laadpalen of stekkers voorzien,” zegt Pieter Elsen, projectingenieur bij aannemer BPC. “Dat is onbegrijpelijk, want die parkeerplaatsen zijn gebouwd om honderd jaar te kunnen meegaan.”

Opinie Pieter Elsen BRUZZ ACTUA 1620

De ontwikkelaars denken alleen aan hun winst op korte termijn, niet aan de luchtkwaliteit of de toekomst van de stad, klinkt het. “De sector floreert, maar bouwpromotoren proberen alle bijkomende kosten te vermijden om zoveel mogelijk winst te kunnen maken, al dan niet ten koste van de toekomst.”

Kopers met een elektrische auto of scooter worden op die manier geconfronteerd met bijkomende kosten. “De werken worden moeilijker en duurder. Meestal moet ook de elektriciteitsmeter vervangen worden, omdat bouwpromotoren de goedkoopste meter met het laagste vermogen kiezen. Die kan echter geen elektrische auto aan. Mensen die een appartement kopen, hebben vaak niet zomaar geld op overschot. Zo wordt hen ontraden om een elektrische wagen te kopen.”

Goedkoper

Het zou veel makkelijker zijn als de promotor van bij het begin de nodige investeringen doet. Zo vermijden kopers gedoe met mede-eigenaars en hun syndicus. Bovendien is het op die manier een pak goedkoper. “Als de elektrische lader in de bouwfase gepland wordt, kost hij maar de helft of een derde. Als de parkeerplaatsen al uitgerust zijn met een stekker, zullen bewoners ook veel sneller de stap naar een elektrisch voertuig zetten.”

Terwijl steeds meer stadsbewoners opkomen voor betere lucht en de overheid nadenkt over het bannen van diesel- en later misschien zelfs benzinewagens, leggen bouwpromotoren een hypotheek op de toekomst. Het Brussels Gewest broedt wel op een nieuwe regelgeving, maar die is nog niet voor morgen. “Het is hoog tijd dat de overheid in actie schiet met het oog op de toekomst van de stad,” zegt Elsen. “We zouden kunnen verplichten om tenminste een bepaald percentage van de parkeerplaatsen uit te rusten voor elektrische wagens.”

Dat een verplichting werkt, bewijst de passiefnorm, aldus nog de ingenieur. “Voor energieverbruik van huizen en appartementen bestaan wel nieuwe normen en dat vertaalt zich ook op de verkoopwebsites van de projecten. Die pakken uit met ‘energiebesparende appartementen’. Een mooi voorbeeld van zich innovatief voordoen, terwijl het gaat over opgelegde normen van de overheid. Als het niet verplicht was, zou geen enkele bouwpromotor passief bouwen, het drijft de bouwprijs immers omhoog.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

--- OPROEP. Reageer jij soms op online nieuwsartikels of wil je het wel eens proberen? Doe mee aan het RHETORIC-onderzoek en maak kans op een waardebon. Meer info en inschrijven

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?