NMBS trein Brussel-Zuid Bruxelles-Midi station openbaar vervoer perron

| NMBS-trein in station Brussel-Zuid.

De NMBS kan elke dag zowat een op de zes treinstellen niet gebruiken omdat ze defect of in onderhoud zijn. In 2018 kon de NMBS op een gemiddelde dag 16,6 procent van haar 'rollend materieel' niet laten uitrijden.

Elke pendelaar kent de aankondiging wel: "De IC-trein naar Oostende komt aan op spoor acht. Deze trein rijdt vandaag uitzonderlijk met zeven in plaats van met tien rijtuigen". Ze klinkt ge­regeld door de intercom van Bel­gische stations. Vooral tijdens de spits is wat volgt vaak een over­volle trein. De reden voor zo'n inkorting is bijna altijd een gebrek aan beschik­­bare rijtuigen.

In 2018 kon de NMBS op een gemiddelde dag 16,6 procent van haar 'rollend materieel' - goed voor bij benadering 660 locomotieven en rijtuigen - niet laten uitrijden omdat het in een werkplaats stond. Dat blijkt uit cijfers die de krant De Standaard opvroeg en waar ook de krant Het Nieuwsblad over bericht.

Het gaat om materieel dat defect is, een onderhoudsbeurt krijgt of binnen blijft voor aanpassingen. Na een lange periode van geleidelijke afname steeg de 'immobiliteitsgraad' vorig jaar weer. Volgens de NMBS is de trendbreuk het gevolg van de "uitzonderlijke hitte tijdens de ­zomer", wat tot meer pannes leidde, en van "kinderziektes" volgend op de installatie van het nieuwe en "uiterst gevoelige" ETCS-veiligheidssysteem.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, NMBS

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni