Fietsers en automobilisten in Ter Kamerenbos

| Fietser en automobilist in Ter Kamerenbos.

16 burgers mogen meedenken over mobiliteit in Ter Kamerenbos

KVDP
© BRUZZ
20/04/2022

De Stad Brussel zoekt zestien burgers die willen meedenken over het verkeer in het Ter Kamerenbos. De bedoeling is dat het burgerpanel de mobiliteitsstudie in het park een jaar lang begeleidt.

In februari dit jaar is een studiebureau in opdracht van de Stad Brussel begonnen met een mobiliteitsstudie in en rond het Ter Kamerenbos. De bedoeling is om de verkeersstromen door en rond het bos in kaart te brengen en te onderzoeken wat de impact zou zijn van een (gedeeltelijke) sluiting van het bos voor autoverkeer.

Burgemeester van buurgemeente Ukkel Boris Dilliès (MR) zegt al langer twijfels te hebben over de objectiviteit van het studiebureau. Momenteel is er in het Ter Kamerenbos autoverkeer mogelijk via de Dianalaan in het noordwesten en op de zuidelijke lus, het resultaat van een rechterlijke uitspraak in het voordeel van Ukkel.

Die gemeente wil graag meer plaats voor auto's, de Stad Brussel wenst het Ter Kamerenbos autoluw te houden. Dat is al een tijdlang een bron van conflict tussen beide gemeenten. De Stad Brussel lanceert nu een oproep aan burgers om deel te nemen aan een burgerpanel. Een jaar lang moet dat panel de mobiliteitsstudie begeleiden.

Niet alleen Brusselaars

In totaal zoekt de Stad Brussel zestien personen, en dat moeten niet alleen Brusselaars zijn. Zes van de zestien plaatsen zijn voorbehouden voor Ukkelaars, in de Stad Brussel worden net als in Elsene drie personen gezocht. Voor het burgerpanel worden twee inwoners van Watermaal-Bosvoorde gezocht, buiten Brussel zoekt de Stad nog een vertegenwoordiger uit Sint-Genesius-Rode en één uit Linkebeek.

"Het panel moet uit een goede mix bestaan. Bij de samenstelling wordt er gelet op een evenwicht op het vlak van de functies in de wijk, gender, leeftijd en taalrol", klinkt het. "Het doel is om de studie in de onderzochte perimeter te versterken."

Daarnaast houdt de Stad rekening met de vervoersmodi van de kandidaten voor het burgerpanel. Zes deelnemers moeten automobilisten zijn, de anderen moeten in de eerste plaats voetganger, fietser of gebruiker van het openbaar vervoer zijn.

Een jaar lang zal het burgerpanel de technische experts die de mobiliteitsstudie uitvoeren ondersteunen. Daarnaast is het ook de bedoeling dat het panel wordt ingezet om de bevolking te informeren. Wie zich kandidaat wil stellen voor het burgerpanel kan dat nog tot en met 15 mei.

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni