Stadsvereniging Arau: 'Maak het Ter Kamerenbos opnieuw van alle Brusselaars’

Eva Christiaens
© BRUZZ
20/04/2022
Updated: 20/04/2022 18.41u

| In maart 2020 ging het Ter Kamerenbos dicht voor het autoverkeer, later dat jaar waren auto’s weer toegelaten in een deel ervan.

Een rem op grote evenementen, een totaalverbod op gemotoriseerd verkeer en beter natuurbeheer in Ter Kamerenbos. Studie- en actiegroep Arau heeft een lijstje met 25 voorstellen voor het grootste park van Brussel. “De echte vraag gaat over de invulling van het park voor de Brusselaars,” vindt de stadsbeweging.

Woensdag organiseert Arau een wandeling en picknick in het Ter Kamerenbos om zijn voorstellen te bespreken. De ideeën gaan van een volledige afsluiting van het bos voor autoverkeer, naar meer drinkfonteinen, openbare toiletten en bewegwijzering. Arau stelt fietsverbindingen naar het park voor en zelfs een tramlijn langs de hele Waterloosesteenweg, om de extra autodruk op te vangen. Een nieuw evenementenplein op de huidige rotonde aan de Louizalaan moet het park ontlasten van grote, vaak private festivals. “De geluids- en lichtoverlast van de evenementen rond de kiosk bedreigt de biodiversiteit in het park, zoals de vleermuizen,” zegt directeur Marion Alecian van Arau.

Wandelen en fietsen in Ter Kamerenbos

| Wandelen en fietsen in Ter Kamerenbos

Met haar 25 voorstellen wil de stadsvereniging de eerdere discussies rond het Ter Kamerenbos opentrekken. “De politieke aandacht voor het bos gaat nog te vaak over meer of minder auto's. Wij vragen ons af: hoe maken we er opnieuw een park van, waar je kan ontspannen, sporten, rusten en de natuur kan respecteren?” zegt Alecian. “Die ideeën willen we nu samen met het publiek verder uitwerken.”

Ter opfrissing: het Ter Kamerenbos ging tijdens de lockdown in de lente van 2020 helemaal dicht voor autoverkeer. De Stad Brussel had de situatie graag zo voortgezet, maar buurgemeente Ukkel vreesde extra verkeer in de woonwijken.

Protest Reclaim the park_Ter Kamerenbos

| Steve (links) wil niet dat een autovrij park voor meer verkeer langs de Waterloosesteenweg zorgt. Florean (midden) en Michael (rechts) zijn volledig voorstander van een park zonder wagens. Deze foto werd genomen tijdens een protestactie "Reclaim the park" (archiefbeeld.)

In de herfst volgde een testfase, waarin de zuidelijke lus van het park werd afgesloten voor auto's, maar die test bleek naderhand onwettig. Vandaag zijn auto's weer welkom in de zuidelijke Bosvoordselaan en in de Dianalaan. De gemeente Ukkel is nog altijd niet tevreden. Zij heeft de Stad begin dit jaar gedagvaard. “We vragen een evaluatie van de huidige situatie,” zegt burgemeester Boris Dilliès (MR), die liefst meer verkeer wil toelaten.

Toch vraagt Arau nogmaals een volledig autovrij bos. “Wij zijn een onafhankelijke organisatie en willen in de eerste plaats de inwoners van Brussel vertegenwoordigen,” benadrukt Alecian. Arau baseert zijn voorstellen wel grotendeels op twee burgerworkshops van 2020. Daaraan namen in de eerste plaats natuur- en fietsverenigingen deel, en enkele stedenbouwkundigen. “Er kwam ook een vertegenwoordiger van de Ukkelse wijkcomités,” zegt Alecian, maar mobiliteitsorganisatie Touring en de actiegroep 'L'automobiliste en a marre' waren niet uitgenodigd. “Zij waren in die periode heel vijandig,” zegt Alecian daarover. Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) kreeg destijds doodsbedreigingen van die actiegroep op sociale media.

Woonwijken

Dat niet iedereen aan tafel zat, doet de gemeente Ukkel alvast twijfelen over de democratische basis van de studie. “Ik ben heel voorzichtig als ik hoor dat zij de wijkcomités hebben bevraagd, want veel inwoners hebben geen tijd om naar zo'n vergadering te gaan,” zegt burgemeester Dilliès. Hij heeft de studie van Arau nog niet ontvangen. “Het hele park afsluiten, is sowieso nonsens voor het milieu. Zo duw je de luchtvervuiling naar de woonwijken,” zegt Dilliès, die spreekt over “extremisme”.

Arau wil naar eigen zeggen vooral de discussie weer op gang trekken. “We komen met sterke punten en vragen meer dan we zullen krijgen,” zegt Alecian. “De onderliggende basis is dat het Gewest het beheer van het park moet overnemen van de Stad Brussel. Dat is logischer, want alle Brusselaars hebben even veel recht op groene ruimte.” Minister voor Leefmilieu Alain Maron (Ecolo) en Brussels burgemeester Philippe Close (PS) waren nog niet bereikbaar.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Elsene, Samenleving, Mobiliteit, Milieu, ARAU, Ter Kamerenbos, stadsbeweging, actiegroep, Marion Alecian, Boris Dilliès

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni