Aanbieders van deelauto’s en deelfietsen pleiten voor nul procent BTW

AD
© BRUZZ
10/08/2023

Twintig aanbieders van gedeelde mobiliteit - waaronder autodelen.net - hebben in een nieuw memorandum twintig concrete acties opgesomd om deelmobiliteit te stimuleren en het aantal autoverplaatsingen in te dammen. Eén daarvan is een vraag tot de BTW-verlaging voor auto- en fietsdelen tot 0 procent.

Het memorandum bevat 20 voorstellen om deelmobiliteit te stimuleren. Naast fiscaliteit en infrastructuur gaan de voorstellen over sensibiliserings- en testcampagnes, elektrisch autodelen en laadinfrastructuur.

Zelfde tarief als openbaar vervoer

Volgens de aanbieders is deelmobiliteit een goede manier om minder auto’s en meer duurzame verplaatsingen te creëren, en moet het daarom fiscaal interessanter worden.

Met de fiscale hervorming wil minister Van Peteghem duurzame mobiliteit stimuleren. Daarom stelt hij een BTW-tarief voor van 0 procent op openbaar vervoer. “Maar over deelmobiliteit zegt zijn voorstel niets, terwijl deelmobiliteit een wezenlijke impact heeft”, zegt Bram Seeuws, beleidscoördinator bij Autodelen.net. “Vandaag betaal je als gebruiker 21 procent BTW op je rit met een deelwagen. Een BTW-verlaging naar 0 procent zou deelmobiliteit aanzienlijk goedkoper maken, en kan de deelauto aantrekkelijker maken als alternatief voor een eigen wagen.”

Mobiliteitsbudget

De aanbieders van deelmobiliteit vragen ook een eenmalig mobiliteitsbudget voor wie de auto wegdoet. Dat budget kan gebruikt worden voor de aankoop van een (elektrische) fiets, openbaar vervoer of deelmobiliteit. In het Brussels Gewest bestaat zo’n premie al.

“Zo’n mobiliteitspremie bestaat al op verschillende plaatsen zoals Brussel, Gent, Brugge, Mechelen maar bijvoorbeeld ook in Zulte”, zegt Bram Seeuws van Autodelen.net. “De premie zet mensen effectief aan tot een duurzamer mobiliteitspatroon. Daarom vragen we de gewesten en lokale overheden om dat goede voorbeeld verder uit te rollen.”

Betere infrastructuur voor deelfietsen

Ook kwalitatieve infrastructuur voor deelfietsen is belangrijk voor de aanbieders van deelmobiliteit, aldus de aanbieders. “Op drukke locaties zijn er aparte fietsrekken nodig voor deel(bak)fietsen, denk aan festivalzones of stations. Op alle andere plaatsen moeten gebruikers de fietsen achterlaten in de bestaande fietsenstallingen. Alleen als de fiets in een rek staat, kunnen gebruikers hun rit afsluiten in de app. Zo vermijden we de overlast van deelfietsen die overal achtergelaten worden", zegt Bram Seeuws.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, deelmobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni