Kamercommissie keurt strengere regels voor e-steps goed

© PhotoNews
| Elektrische deelsteps van Lime in Brussel, in 2019

De Kamercommissie Mobiliteit heeft woensdag unaniem het licht op groen gezet voor een wetsvoorstel dat het gebruik van elektronische steps in het verkeer regelt. Er komt een leeftijdsgrens van zestien jaar en e-steps mogen niet op het voetpad rijden. Binnenkort moet de plenaire Kamer zich nog over de tekst buigen.

De elektronische step heeft al een hele tijd een plaats in het straatbeeld veroverd. Helaas ging de intrede van de e-step gepaard met letselongevallen en conflicten met voetgangers. Volgens de meest recente verkeersveiligheidsbarometer van Vias vallen er steeds meer gewonden onder de gebruikers. Terwijl er in 2019 nog maar 50 gevallen werden genoteerd, waren dat er in 2021 al 1.022.

Met het wetsvoorstel, waarvoor Joris Vandenbroucke (Vooruit) het initiatief nam, komt er nu regelgeving voor de e-steps in het verkeer. Tot vandaag bestaat die immers niet. "Door ook voor e-steps heldere verkeersregels op te leggen, garanderen we de verkeersveiligheid en vermijden we meer letsels. Op die manier kan de e-step zich veilig en volwaardig integreren als duurzaam vervoersmiddel in het verkeer," legt het Kamerlid uit.

Minimumleeftijd

Voortaan geldt voor het gebruik van de e-step een minimumleeftijd van zestien jaar, tenzij in verkeersvrije situaties, zoals leefstraten. Het wordt ook verboden de steps te gebruiken op het voetpad en een step mag maar door één persoon worden gebruikt.

Intussen kwamen de verschillende mobiliteitsministers overeen enkele andere aspecten te regelen, zoals het voorzien van verlichting en deftige remmen en het invoeren van duidelijke parkeerregels voor deelsteps en -fietsen. Ook die punten worden via het wetsvoorstel van Vandenbroucke geregeld.

Naast het federale initiatief komen er ook strengere Brusselse regels over deelsteps. Die zijn vooral bedoeld om hinder te beperken, bijvoorbeeld door het parkeren van steps in dropzones op bepaalde plekken verplicht te maken.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?