Actiegroepen willen dropzones voor deelsteps op parkeerplaatsen

© BRUZZ
| Nino Peeters, voorzitter van toegankelijkheidsorganisatie CAWaB.
Updated: 14-12-2022 - 14:51

Voetgangers- en toegankelijkheidsorganisaties Walk en CAWaB plakken flyers op deelsteps die de gebruikers erop moeten wijzen dat ze slecht geparkeerd staan. De organisaties pleiten met de actie voor duidelijke richtlijnen voor dropzones, maar eveneens voor een beperking van het aantal deelsteps in de hoofdstad. Het gewest werkt intussen aan een strengere regelgeving.

Een paar fietsen en deelsteps die een cirkel met een kruis vormen. Op het eerste gezicht is ze weinig opvallend, de actie van CAWaB en Walk woensdagochtend pal voor het Noordstation op de Simon Bolivarlaan. Fietsen en deelsteps worden vaak slordig geparkeerd, en vormen daardoor steevast een obstakel voor mensen met een beperkte mobiliteit zoals rolstoelgebruikers en slechtzienden.

CAWaB en Walk willen met de actie #detroepmoetvandestoep en de flyers de aandacht vestigen op de toegankelijkheid van voetgangers en mensen met beperkte mobiliteit.

Dropzones

In afwachting van een wettelijk kader legden negen Brusselse gemeenten de deelsteps al aan banden. In enkele gemeenten kwamen er zo ook ‘dropzones’, plaatsen waar deelsteps geparkeerd moeten worden op straffe van boete voor de deelstepoperator. Zo sprongen onder andere Sint-Pieters-Woluwe, Sint-Agatha-Berchem en Koekelberg op de kar. “Dropzones zijn goed, maar men moet ze verplicht maken zodat je steps nergens anders kan parkeren," zegt Nino Peeters, voorzitter van CAWaB, dat zo’n twintig organisaties bundelt die zich bezighouden met toegankelijkheid.

1d9c7be8-whatsappimage2022-12-14at122732.jpeg
© BRUZZ

Ook zouden de dropzones vaak op een slechte locatie uitgetekend zijn. Organisatie Walk ziet een oplossing in dropzones op parkeerplaatsen. “Je moet eigenlijk goed nadenken over waar je de dropzones plaatst, en dat gebeurt vandaag niet. Ze worden bijvoorbeeld vaak in de buurt van een oversteekplaats opgetrokken. Maar, als steps vallen, liggen ze echt in de weg en kan het gevaarlijk worden,” zegt Arne Robbe, adviseur voetgangersbeleid van voetgangersorganisatie Walk.

“Vaak zijn voetpaden echt niet breed, en als je daar ook nog eens een dropzone op gaat plaatsen, heeft een voetganger nog minder plaats," aldus Robbe. Ook wil de organisatie dat het aantal deelsteps in de hoofdstad beperkt wordt zodat er niet meer steps zijn dan er op de dropzones kunnen geplaatst worden.

Wetgeving

Het idee om dropzones te creëren op parkeerplaatsen, vindt minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) een goed idee. “Een parkeerplaats dient inderdaad een parkeerzone te zijn, dus ook voor steps is er idealiter een parkeerplaats die wordt ingericht voor dropzones."

Het Brussels gewest werkt al langer aan strengere wetgeving rond deelsteps en ook het parkeren ervan. "We gaan ten eerste het aantal steps verminderen, en ook het aantal operatoren beperken," legt de minister uit. Per deelstepbedrijf zou er een maximaal aantal deelsteps worden toegelaten, die het aantal steps onder de 14.000 moeten houden. Momenteel telt het gewest zo'n 23.500 steps.

"Tegelijkertijd willen we ook zorgen dat er dropzones komen zodanig dat mensen weten waar ze hun step kunnen parkeren zodat die niet in het midden van de stoep staat, maar in de verplichte dropzone. En als die daar niet geparkeerd staat dat er ook boetes kunnen gegeven worden aan de operatoren wanneer er op de foute manier wordt geparkeerd."

Van den Brandt hoopt dat het besluit er zo snel mogelijk komt, "want iedereen kan vaststellen dat de situatie op de Brusselse voetpaden niet meer aanvaardbaar is.” Het besluit rond deelsteps zou begin 2023 in werking treden. Maar Peeters is sceptisch. “We willen dat de wetgeving voldoende kadert en niet te veel afwijking toelaat,” klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?