Al negen Brusselse gemeenten leggen deelsteps aan banden

© Saskia Vanderstichele
| Een strooistepstapel in de Vijfhoek

Onder druk van ontevreden burgers nemen steeds meer Brusselse gemeenten zelf maatregelen om strooisteps aan banden te leggen. Ukkel wil liefst alle steps bannen, en rekent 200 euro voor een foutgeparkeerd exemplaar, in Sint-Agatha-Berchem is dat 25 euro. Stad Brussel voert dan weer dropzones in. Een overzicht.

Het thema stond donderdagochtend nog op de agenda van de Conferentie van Burgemeesters: de strooisteps, en hoe die aan te pakken.

Gemeenten waar Ecolo-Groen in de meerderheid zit, wachten op het besluit van gewestminister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) om de elektrische deelsteps en -fietsen beter te reguleren. Dat moet er onder meer voor zorgen dat steps in het hele gewest niet langer kriskras op trottoirs en fietspaden achtergelaten worden. Het besluit is net in eerste lezing goedgekeurd en moet nog een aantal consultatierondes en een screening door de Raad van State doorstaan. Het kabinet-Van den Brandt verwacht dat het begin 2023 in werking zal treden.

Maar steeds meer gemeenten willen daar niet langer op wachten. Ze leggen op eigen houtje dropzones – zoals die ook in het besluit voorzien worden – aan en/of nemen foutgeparkeerde steps die de doorgang hinderen in beslag. Deze week nog kondigde Sint-Pieters-Woluwe in La Capitale aan dat ze vanaf december GAS-boetes voor hinderlijke steps gaat invoeren, nadat de eerder afgebakende dropzones niet door alle operatoren werden gerespecteerd.

“We hebben nochtans 189 dropzones”, zegt schepen van Mobiliteit Alexandre Pirson (Les Engagés) aan BRUZZ. “Sommige operatoren respecteren die, zoals Dott en Tier, maar andere niet. Daarom dat we besloten hebben om een GAS-boete van 80 euro te geven per step die de doorgang hindert en die we daarom in beslag moeten nemen. Daarbovenop zal nog 5 euro per dag komen voor stockage van het voertuig.”

Steps in het parkeervak vanaf Winterpret

Stad Brussel kondigde eerder deze week op de persconferentie rond eindejaarsevenement Winterpret aan vanaf dan ook dropzones in te zullen voeren. "Waar en hoeveel er komen, wordt nog bekeken", zegt Els Wauters, woordvoerster van schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen). "Want we willen die drop-offzones ook behouden na Winterpret. Brussel Mobiliteit zal de operatoren contacteren en controleren."

Hinderlijke 'trottinettes' in beslag nemen, is Stad Brussel dan weer niet van plan. "Wij hebben meer steps dan welke andere gemeente dan ook", zegt Wauters. "Dat zou enorme meerkosten betekenen."

(Lees verder onder de overzichtstabel van GAS-boetes)

Ook Etterbeek besloot anderhalve maand geleden ongeveer om hinderlijke strooisteps van de straat te plukken. Minimaal rekent de gemeente 100 euro aan, maar dat bedrag kan nog oplopen bij recidive. “Inwoners sturen me elke dag foto’s van problematische situaties door”, zei burgemeester Vincent De Wolf (MR) daar woensdag nog over aan BX1. “Ik weet dat het Gewest ermee bezig is, maar op een bepaald moment kan ik niet langer wachten. Iedereen moet de wet volgen.”

Sint-Agatha-Berchem voerde in september 2021 dropzones en GAS-boetes voor verkeerd geparkeerde steps in. “Het systeem werkt vrij goed”, zegt burgemeester Christian Lamouline. “In een jaar tijd hebben we ongeveer honderd administratieve sancties van 25 euro per stuk uitgedeeld.”

“De meeste operatoren voeren de dropzones in hun app in, waardoor parkeren buiten die afgebakende zones technisch onmogelijk wordt en de betaling door blijft lopen. Maar een paar operatoren doen dat niet en hun gebruikers blijven dus overal parkeren. Dat kunnen we niet verbieden, maar als de strooisteps de doorgang hinderen, nemen we ze dus in beslag.”

Koekelberg en Evere hanteren sinds de zomer een tarief van 125 euro per step. Sint-Joost, dat in januari al dropzones aankondigde, is nog bezig die af te bakenen, laat Murielle Deleu, woordvoerster van burgemeester Emir Kir, weten.

Ukkel was de hinder van strooisteps zodanig beu dat de gemeente midden september alle operatoren een brief heeft geschreven met de vraag het Ukkelse grondgebied helemaal te verlaten. “Zeven van de acht operatoren hebben dat gedaan en van Ukkel een no-gozone in hun app gemaakt”, laat Arnaud Carlot weten, kabinetschef van burgemeester Boris Dilliès (MR).

“Helaas is er één operator, Voi, die zich niet heeft teruggetrokken. Daarom hebben wij de GAS-boetes voor hinderlijk geparkeerde steps verhoogd naar 200 euro, en dat kunnen we op termijn nog verhogen tot 350 euro. Onze diensten doen twee keer per week de ronde.” Een blik op de Tier-app laat tientallen exemplaren zien die op dit moment in Ukkel gestald staan.

“Foutgeparkeerde steps in beslag nemen valt onder de bevoegdheid van de gemeenten”, reageert Pieterjan Desmet, woordvoerder van mobiliteitsminister Elke Van den Brandt (Groen). “Ons besluit versterkt gemeenten in hun autoriteit op dat vlak. Dat ze proactief al dropzones aanduiden, juichen wij dan ook alleen maar toe.”

Gewest wil regels afdwingen

“Steps zijn relatief nieuw. Er was een lacune in de wetgeving, en wij willen de regels uniformiseren en afdwingbaar maken", zegt Desmet. "De apps van de deelstepoperatoren moeten parkeren buiten die zones technisch onmogelijk maken. Voor deelsteps op andere plekken in de openbare ruimte zullen de operatoren boetes krijgen, met als ultieme stok achter de deur een intrekking van hun werkingsvergunning.”

“Daarnaast zullen er middelen aan de gemeenten worden toegekend om controles mogelijk te maken. Later zal een evaluatie volgen.” Het is dan aan een volgende regering om eventueel te bekijken of de deelsteps in Brussel gehandhaafd blijven.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?