Afbraak viaduct Herrmann-Debroux kan metro bevrijden

© ORG²
| Langs metrostation Demey kan kwalitatieve publieke ruimte de huidige rijvakken vervangen.

De eventuele afbraak van het Herrmann-Debrouxviaduct in Oudergem biedt de kans om de metrostations op de middenberm van de E411 beter te laten aansluiten op de aanpalende wijken. Aan één kant kunnen de rijvakken plaats ruimen voor publieke ruimte.

FLITS HERMANDEBROUX BRUZZ ACTUA 1599
© ORG²
| Actueel beeld van de E411 ter hoogte van station Demey

De metrostations Beaulieu en Demey zitten als het ware gevangen op de middenberm van de E411. Om de perrons te bereiken, moeten reizigers een brug over, of een tunnel onder de autosnelweg nemen.

Beide stations op lijn 5 zouden in de toekomst echter een pak toegankelijker kunnen worden, met aan één kant pleintjes die aansluiten op de omliggende wijken. De rijvakken kunnen geconcentreerd worden aan de andere kant van de stations.

De ingreep is het meest opmerkelijke voorstel van de studiebureaus die zich momenteel buigen over de toekomst van de stadstoegang tussen het Zoniënwoud en Delta. Centraal in het team zit ORG², het bureau van Alexander D’Hooghe, de architect en stedenbouwkundige die naam maakte met het compromis over de Oosterweelverbinding in Antwerpen. “De stations zitten vandaag gevangen in infrastructuur,” zegt Brussels bouwmeester Kristiaan Borret. “Het idee om ze te laten aansluiten op het stadsweefsel onderscheidde dit team van de andere kandidaten.”

Uitgangspunt van de studieopdracht, het zogenoemde Richtplan van Aanleg (RVA) Herrmann-Debroux, is de afbraak van het fameuze viaduct van de E411 dat de gemeente Oudergem doorklieft. Binnen het Brussels Gewest moet de snelweg worden vervangen door een stedelijke boulevard met twee maal twee rijvakken. Die kunnen geconcentreerd worden aan de zuidkant van de metrosporen (waar vooral kantoren liggen). Aan de noordkant komt dan heel wat plaats vrij voor publieke ruimte, wat groen, een busbaan en voet- en fietspaden.

Het viaduct afbreken kan echter niet zomaar. De autodruk moet naar beneden, onder meer met betere trein- en fietsverbindingen tussen Brussel en de Rand. Ook de bouw van een grote nieuwe pendelparking is een must. Die kan aan Herrmann-Debroux kunnen komen, of verderop in de buurt van het Rood Klooster. “In principe doe je dat beter verder weg van de stad, maar dan zit je wel met een shuttlebus, want de metro rijdt maar tot Herrmann-Debroux,” zegt Borret.

Het RVA Herrmann-Debroux is momenteel onderwerp van een dialoog met buurtbewoners en verschillende betrokken actoren. Voorlopig is er nog geen timing over concrete maatregelen of beslissingen, bijvoorbeeld over hoeveel jaar het viaduct, dat zoals bekend structurele gebreken heeft, nog moet dienen.

"Deze studie moet de impact van de afbraak van het viaduct objectiveren en uitzoeken welke kansen dit biedt om de levenskwaliteit te verbeteren en strategische sites te herontwikkelen", zegt Tom Sanders, topman bij Perspective, het gewestelijk planningsbureau. "In april of mei gaan we de resultaten voorleggen aan de regering." Het is dan aan de politieke verantwoordelijken om de knopen door te hakken.

“De uiteindelijke vraag is wanneer je durft te springen,” aldus nog Borret. “Dergelijke infrastructuur sluiten is altijd een risico, maar we weten van voorbeelden uit het verleden ook dat een deel van het verkeer verdwijnt, omdat zo’n ingreep mensen aanzet om hun verplaatsing in vraag te stellen en andere oplossingen te zoeken.”

Herrmann-Debrouxviaduct
Verkeer onder het viaduct aan Herrmann-Debroux.
Simulatie Herrmann-Debroux
© ORG²
| Simulatiebeeld van Herrmann-Debroux zonder viaduct.

Herrmann-Debrouxviaduct

Op het Brusselse viaduct Herrmann-Debroux is ernstige betonschade vastgesteld. De toekomst van het viaduct is onzeker.    
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?