Ampe hekelt schrapping fietspaden voor bus 46

© The Danish Butcher via Twitter
| In de Vijfhoek verdwenen een aantal gemarkeerde fietspaden om de busstrook rechts mogelijk te maken

Oud-schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) klaagt het verdwijnen van een aantal fietspaden aan. Onder het nieuwe bestuur van de Stad Brussel werden gemarkeerde fietspaden geschrapt om een nieuwe busstrook voor lijn 46 mogelijk te maken. "We compenseren de schrapping door minder autoverkeer," nuanceert schepen Bart Dhondt (Groen).

aanpassing bus 46 in Vijfhoek
© MIVB
| In het rood de nieuwe busstroken

Ampe stelde haar vraag maandagavond op de gemeenteraad van de Stad Brussel. Ze verwees naar de moeizame verlenging van buslijn 46 van de Anderlechtsepoort naar de Noordwijk, dwars door de Vijfhoek. Om dat nieuwe traject mogelijk te maken werd een gemarkeerd fietspad op de Arteveldestraat, Visverkopersstraat en Zwarte Lievevrouwstraat verwijderd. In de plaats kwam een gedeelde bus- en fietsstrook.

De aanpassing van de verkeerssituatie verliep niet van een leien dakje. De verlenging van buslijn 46 moest twee weken uitgesteld worden terwijl arbeiders verschillende soorten wegmarkering uitprobeerden. Dat is ook de vorige schepen van Mobiliteit Els Ampe niet ontgaan. Haar fietsbeleid werd vaak bekritiseerd door Groen, dat nu zelf in de meerderheid zit.

"Voor fietsers in Brussel is de situatie een achteruitgang", zei ze. "Een gedeelde busstrook is geen alternatief voor een fietspad, en ik denk dat vele fietsers het daarmee eens zijn." De verdwenen geschilderde fietspaden waren in 2014 ingevoerd door Ampe zelf. Ze hoorden bij de bestemmingslus of 'miniring' rond de voetgangerszone.

'Daling autoverkeer voor fietscomfort'

Ampe wees er nog op dat de aanpassingen ook voor autobestuurders negatieve gevolgen hebben. Ze verwees naar de stadinwaartse busstrook op de Lakensestraat, bij de KVS. "Die maakt het bewoners van de buurt moeilijk om lokale bewegingen af te leggen met de auto, terwijl er daar geen probleem was met sluikverkeer."

Huidig schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) nuanceerde de problemen, want het doel van de aanpassingen is dat er minder autoverkeer komt. "Met bus 46 krijgen mensen een alternatief voor de wagen," zei Dhondt. "We hebben daarbij ook gedacht aan de fietsers met de gedeelde busstroken. Door de busstrook op de Lakensestraat kunnen we het transitverkeer in het centrum verminderen en dat is comfortabeler voor fietsers."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?