De renovatie Leopold II-tunnel basiliek  en de Keizer Karellaan

| De renovatie Leopold II-tunnel basiliek en de Keizer Karellaan.

Door nieuwe werken op de Keizer Karellaan in de richting van Brussel belooft de situatie moeilijker te worden voor duizenden automobilisten die de straat dagelijks gebruiken. In de andere richting is het autoverkeer ook grotendeels naar een rijstrook teruggebracht, ten voordele van het openbaar vervoer en de fiets.

Via de Keizer Karellaan het Gewest binnen - of buitenrijden is al langer allesbehalve gemakkelijk voor automobilisten. Dat is voornamelijk te wijten aan de sluiting van de Leopold II-tunnel. De voorbije twee jaar wordt daar tijdens de zomermaanden hard gewerkt. Daardoor worden rijstroken van en naar Brussel regelmatig geschrapt of voorbehouden aan fietsers en het openbaar vervoer.

Dat is sinds deze week opnieuw het geval, maar deze keer moet ook de fietsostrade, een afgescheiden fietspad in het midden van de baan, eraan geloven.

Werken richting Brussel

“Vivaqua start in de richting van Brussel met werkzaamheden, waardoor de parkeerstrook en de rechterrijstrook onbeschikbaar zullen zijn”, zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit woensdag aan Het Nieuwsblad. “Er is dus niet genoeg plaats voor een afgescheiden fietspad met betonblokken.”

In de richting van de E40 wordt wel opnieuw één rijstrook voorbehouden voor openbaar vervoer en fietsers. Daardoor moet al het autoverkeer via één rijstrook tot aan shoppingcenter Basilix. Vanaf daar zijn er opnieuw twee rijstroken. “Deze maatregel stond sowieso gepland in het kader van de initiële zomersluiting van de tunnel,” aldus Paemen. De tunnel was de voorbije weken ook al afgesloten door werkzaamheden. “Maar we konden niet vroeger starten omdat er eerst overleg moest worden gepleegd met iedereen.”

Schrik voor sluipverkeer

Op sociale media zijn ondertussen misnoegde reacties te lezen van buurtbewoners. Zij vrezen sluipverkeer via de parallelle Maria Van Hongarijelaan. Veel buurtbewoners zien bovendien op termijn het scenario opduiken dat de tijdelijke opstelling wel eens permanent zou kunnen worden.

“Het is inderdaad een kans om een testfase uit te proberen”, klinkt het bij het kabinet van minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt (Groen). “Door de sluiting van de tunnel is er sowieso minder verkeer. We willen dat de mensen zien dat ook hier de fiets een valabel alternatief kan zijn. Na de zomer zullen we de testfase alvast evalueren.”

Veel overstapmogelijkheden

De herinrichting van de Keizer Karellaan maakt deel uit van het Gewestelijk plan om 40 kilometer aan extra fietspaden aan te leggen, vooral op grote lanen.

“Zolang de coronamaatregelen van kracht zijn, willen we ook met deze herinrichting het openbaar vervoer ontlasten.” Eerder moest de auto ook al aan plaats inboeten op de Sylvain Dupuislaan en het Louizaplein. Brussel Mobiliteit benadrukt van zijn kant nogmaals dat er aan de Basilix een gratis overstapparking is waar pendelaars tal van mogelijkheden hebben om via het openbaar vervoer of fiets- en deelstepsystemen de stad in te duiken.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Ganshoren, Mobiliteit, Keizer Karellaan, files, autoverkeer

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni