Wagen van het autodeelsysteem Cambio in Brussel

| Wagen van het autodeelsysteem Cambio in Brussel.

Autodelen goedkoper tot 15.000 kilometer per jaar

ZM
© BRUZZ
01/12/2020

Dankzij een nieuwe tool, ontwikkeld door Autodelen.net, Test Aankoop en Brussel Mobiliteit, kunnen Brusselaars berekenen hoeveel autodelen kost in vergelijking met het bezitten van een wagen. Voor wie tot 15.000 km per jaar aflegt, is autodelen de goedkoopste optie.

Op savewithcarsharing.be kan je vanaf vandaag berekenen of het goedkoper uitkomt om een auto te delen dan een wagen in eigen bezit te hebben. Aan de hand van de eigenschappen van de wagen die je in je bezit hebt of wilt kopen en een inschatting van het aantal kilometers je per jaar rijdt, berekent de nieuwe tool wat de goedkoopste optie is.

Zo kan je op de site ook een aantal voorbeeldprofielen terugvinden, zoals van het Brusselse koppel Lies en Olivier, met hun drie kinderen. Zij doen zo’n 8.226 km op jaarbasis en volgens de prijscalculator kan het gezin tussen de 172 euro en de 1.556 euro uitsparen via autodelen.

“De gemiddelde Belg legt 15.000 km per jaar af met de auto, wat wil zeggen dat voor de meerderheid van de autobezitters in ons land, autodelen de goedkoopste optie zou zijn. Een eigen wagen kost gemiddeld minstens 400 euro per maand.” Voor Jeffrey Matthijs, directeur van Autodelen.net, is de som snel gemaakt.

'Deelauto's zijn de toekomst in de stad'

Ook Brussels minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) ziet het potentieel in autodelen: “Deelauto’s zijn de toekomst van de auto in de stad. Enerzijds geven ze de kans aan gezinnen om een wagen te gebruiken zonder alle kosten te moeten dragen. Anderzijds moedigen ze een beperkt gebruik aan van de auto. Je gebruikt het enkel wanneer er geen efficiënt alternatief is (te voet, met de fiets, openbaar vervoer).”

Van den Brandt ziet ook een voordeel op vlak van ruimte-invulling van de stad: Een deelwagen is er voor meerdere families en maakt dus meerdere parkeerplaatsen vrij voor fietspaden, terrassen, parken, voetpaden, kortom voor een vlottere, groenere en gezelligere stad.”

Niet voor pendelaars

Wat wel blijkt uit de prijscalculator, is dat de deelauto geen goedkope optie is voor wie naar het werk pendelt. Dat heeft onder andere te maken met het feit dat de wagen dan een hele dag stilstaat op de parking van het bedrijf en niet kan worden gebruikt door een andere autodeler. Dan loopt de prijs voor de tijdsduur van het gebruik van de deelauto snel op.

In Brussel behoren ‘Cozyar’, ‘Getaround’ en ‘Dégage!’ tot de particuliere aanbieders van deelauto’s en als aanbieders met een eigen vloot zijn voornamelijk Cambio en Wibee actief.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, deelauto, Brussel Mobiliteit

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni