Belliardstraat verliest rijstrook ten voordele van fietspaden

Een simulatie van de toekomstige Belliardstraat, mét afgescheiden fietspaden.

Een van de drukste autoassen van Brussel krijgt eindelijk fietspaden, verneemt BRUZZ. De Belliardstraat geeft daarvoor een van de vijf rijstroken op. Dit weekend beginnen de werken.

Vijf rijstroken, smalle voetpaden en geen enkele vorm van fietsinfrastructuur. De Belliardstraat is vandaag geen pretje voor zwakke weggebruikers. Voor automobilisten is het dan weer een van de belangrijkste uitvalswegen uit de stad.

Vanaf 6 mei - over enkele weken al – verandert de inrichting van de straat ingrijpend. Het aantal rijstroken tussen Kleine Ring en de tunnel gaat van vijf naar vier en er komt een fietspad aan elke straatzijde (met telkens eenrichtingsverkeer voor fietsen). Die fietsstroken zullen een week later ook afgescheiden worden van het autoverkeer door betonblokken.

De werken, die de trottoirs ongemoeid laten, beginnen dit weekend en zullen drie weekends duren. Tijdens die werkzaamheden gaat het aantal rijstroken naar drie.

Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet 2 (PS)

“Er is een grote vraag naar meer fietsinfrastructuur in dat deel van de stad,” zegt minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A). “Je ziet dat bijvoorbeeld aan het aantal fietsen op de Wetstraat, waar de fietspaden praktisch verzadigd zijn.” Die Wetstraat onderging 16 jaar geleden een gelijkaardige operatie.

De minister maakt zich sterk dat het autoverkeer geen noemenswaardige last zal ondervinden van een kleiner aantal rijstroken. “Toen er vorig jaar werken in de straat waren, was er ook een rijstrook minder en dat zorgde niet voor extra file," klinkt het op Smets kabinet.

Er werd even overwogen om één fietspad met tweerichtingsverkeer aan te leggen, maar dat idee werd afgevoerd. "Het zou onveiliger zijn en fietsers die van de overkant van de straat komen, zouden dan ook nog tijd verliezen bij het oversteken," legt woordvoerder Mathias Dobbels uit. 

Op termijn nog minder rijstroken

De herinrichting van de Belliardstraat beperkt zich tot het hertekenen van de rijstroken, het creëren van fietspaden en het plaatsen van de afscheiding tussen fietsstroken en autoverkeer. Aan de trottoirs wordt niet geraakt. “Het is een project voor de middellange termijn, waar geen bouwvergunning voor nodig is,” weet Dobbels. “We gaan nu tot actie over omdat er niet meteen een project is voor een grondige heraanleg van de straat. Daarvoor is het wachten op de renovatiewerken aan de Belliardtunnel.”

Op termijn is Smet voorstander van een Wet- en Belliardstraat met slechts drie rijstroken voor het autoverkeer. Op die manier zouden ook de bijzonder smalle voetpaden breder kunnen. 

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?