Beslist: nieuwe tram van Thurn & Taxis langs Brabantwijk naar Centraal Station

Het tracé van de nieuwe lijn.

De nieuwe tram die Thurn & Taxis met het Noordstation zal verbinden wordt doorgetrokken tot aan het Centraal Station. Het tracé passeert daarbij niet langs Rogier, maar langs de Sint-Lazaruslaan en het gelijknamige plein. Dat heeft de Brusselse regering donderdag beslist.

De nieuwe tram die Thurn & Taxis en het Noordstation verbindt zal niet stoppen aan het Noordstation, maar zal verder rijden tot aan het Centraal Station. Dat heeft de Brusselse regering deze donderdag beslist. Aan de andere zijde zal de lijn eindigen aan metrostation Belgica.

De tram zal langs Thurn & Taxis rijden over de Picardstraat, vervolgens via de Suzan Danielbrug en de Bolivarlaan het Noordstation aandoen, om daarna langs de Brabantwijk (het Sint-Lazarusplein en de Sint-Lazaruslaan) onder de Kleine Ring te duiken en via de Pachecolaan het Centraal Station te bereiken. De lijn passeert daarbij ook de Iris Tower, de kantoortoren waar de Brusselse ambtenaren werken.

Vanop de nieuwe tramlijn is er een vlotte aansluiting op lijnen 1, 2, 3, 4, 5 en 6 van het metronetwerk, en tramlijnen 25, 32, 51, 55, 92 en 93, laat minister van Mobiliteit en Openbare Werken Elke Van den Brandt (Groen) weten. De passage langs twee treinstations maakt ook die overstap makkelijk.

Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid

“Brussel investeert fors in het openbaar vervoer. Deze nieuwe tramlijn is een belangrijke stap voor de mobiliteit en de multimodaliteit in het noordwesten van Brussel,” zegt Van den Brandt. “De verschillende functies van onze stad worden vlekkeloos met elkaar verbonden: dichtbevolkte woonwijken zoals de Maritiemwijk en de Brabantwijk, oude en nieuwe kantoorgebouwen, belangrijke mobiliteitsknooppunten, en groene oases zoals Thurn & Taxis en de Kruidtuin."

"Dat de nieuwe Suzan Danielbrug dit alles met elkaar verbindt, is meer dan symbolisch voor deze stad die elke dag verandert”, klinkt het nog.

Twee opties

Er lagen twee opties op de regeringstafel en de regeringsbeslissing betekent dat het voorstel van de MIVB het niet heeft gehaald. De vervoersmaatschappij wou langs het Rogierplein en een stukje over de Kleine Ring rijden langs de Kruidtuinlaan. Rogier biedt immers een vlotte overstap op metrolijnen 2, 6 en de toekomstige lijn 3.

“Maar die optie was een stuk arbeidsintensiever, wat het risico op vertraging aanzienlijk doet toenemen,” zegt Van den Brandt daarover.

De werken aan de nieuwe lijn zouden normaal eind 2023 moeten beginnen, als de bouwvergunning op zak is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?