Bijsturing circulatieplan Vijfhoek: 'We monitoren situatie constant'

© BRUZZ

Brussels mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) heeft tijdens de gemeenteraad aangekondigd dat er verschillende (kleine) aanpassingen zijn doorgevoerd aan het circulatieplan. "Bijsturingen zijn mogelijk, maar het is nog te vroeg voor een evaluatie."

Op 16 augustus trad het nieuwe circulatieplan in de Vijfhoek in werking. De schoolvakantie was nog volop aan de gang en dat zorgde voor een ietwat vertekend beeld van de reële impact op de verkeerssituatie. Toch was het meteen duidelijk dat bepaalde verkeersassen een pak meer verkeer te slikken krijgen.

Daarom heeft de politie, samen met de diensten van Brussel Mobiliteit, het plan bijgestuurd aan een tiental verkeerslichten zodanig dat ze beter aansluiten aan de nieuwe realiteit. "Dat is onder meer het geval aan het kruispunt ter hoogte van de Vlaamsepoort, aan het uiteinde van de Dansaertstraat. De ingreep daar vergroot de doorrijtijd en biedt dus meer automobilisten de kans om in een keer door het groen te passeren," aldus Els Wauters, woordvoerster van bevoegde schepen Bart Dhondt (Groen), aan BRUZZ.

"Maar het is nog te vroeg om algemene conclusies te trekken. Geef bestuurders nog wat tijd en je zal zien dat ze hun gewoontes zullen aanpassen en makkelijker de weg zullen vinden naar de Kleine Ring."

Hulpdiensten

Ook in de Broekwijk, ter hoogte van de Pachecolaan, zijn aanpassingen aan de verkeerslichten doorgevoerd. "Tijdens de spitsuren slikken de straten daar nog te veel verkeer en het loopt er vast," constateert de schepen. Maar de Stad Brussel heeft niet alles in de hand. “Er is momenteel ook een werf lopende waar de gemeentelijke diensten van Sint-Joost-ten-Node verantwoordelijk voor zijn, ter hoogte van de Sint-Lazaruslaan. Dat zorgt voor bijkomende opstoppingen."

Tijdens de gemeenteraad op maandagavond haalde de oppositie ook uit naar Bart Dhondt door te verkondigen dat de Kleine Ring nu drukker is geworden dan voor de invoering van het nieuwe circulatieplan. Maar volgens de groene schepen is daar niets van aan. “Brussel Mobiliteit stelt vast dat daar géén bijzondere toename is van het verkeer tegenover de periode voor de invoering van Good Move."

Een ander kritiekpunt dat meermaals wordt aangehaald, betreft de moeilijkheden die hulpdiensten zouden ervaren tijdens dringende interventies. “Er zijn weliswaar enkele technische werkpunten gemeld door de brandweer, en die worden met de nodige ernst geanalyseerd. We blijven bijsturen waar nodig en monitoren de situatie constant."

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.
Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?