'BikeNode' zet fietsknooppunten in Brussel eindelijk op de kaart

Bekijk ook de afspeellijst: woensdag 26 augustus 2020

Wie graag Brussel vanop de fiets wil leren kennen, kan voortaan de app 'BikeNode' gebruiken. Op de app vind je verschillende fietsroutes die je zowel binnen als buiten onze hoofdstad gidsen. “Initieel mikten we op 150 kilometer aan routes”, zegt mede-initiatiefnemer Tanguy De Lestré. “Maar uiteindelijk is het 252 kilometer geworden."

Het was de lockdown die initiatiefnemer Tanguy De Lestré inspireerde om de app 'BikeNode' te ontwikkelen. "Ik merkte in die periode op dat steeds meer mensen recreatief naar de fiets grepen, maar er in Brussel eigenlijk heel weinig uitgestippelde fietsroutes waren", vertelt hij. "Twee jaar geleden was er al een voorstel voor een soortgelijk project, maar dat is er nooit doorgekomen. Omdat de politiek ook niets ondernam, besloot ik dat het tijd werd om het heft in eigen handen te nemen.”

“In Vlaanderen bestaat het systeem met de fietsknooppunten al 25 jaar”, zegt De Lestré. “Maar dat was hier nog niet het geval. Op de kaart van de fietsknooppunten was Brussel een lege ruimte. Wie van Vlaams Brabant naar Wallonië wou fietsen werd zelfs rond de stad gestuurd.” Om die leemte op te vullen sloeg De Lestré de handen in elkaar met Pascal Brackman van RouteYou, een bedrijf gespecialiseerd in het maken van wegroutes voor particulieren. Ondertussen krijgt het project ook steun van de Fietsersbond, VZW Cactus en VZW 1,5.

BikeNode Pascal en Tanguy
© Nordin Sermant
| Initiatiefnemers Pascal Brackman (links) en Tanguy De Lestré (rechts).

Fietsknooppunten

“De app BikeNode bestaat uit een kaart met verschillende cijfers die de fietsknooppunten voorstellen”, legt Pascal Brackman uit, die de technische aspecten van de app verzorgt. “Fietsknooppunten zijn locaties op de kaart die verschillende fietsroutes met elkaar verbinden, meestal in de vorm van een lus.”

Gebruikers van de app kunnen er routes downloaden, maar ook zelf uploaden voor anderen. “Er is voor elk wat wils. Er zijn routes voor wie zich snel moet verplaatsen van het ene punt naar het andere, maar ook routes voor wie graag wat sightseeing doet.” Per route is ook een wegbeschrijving beschikbaar en informatie over de bezienswaardigheden onderweg.

Om de fietsroutes te selecteren en te testen, ging in juni een dertigtal vrijwilligers de baan op. Daarbij werd gelet op enkele criteria. De routes moesten niet alleen veilig zijn, maar ook comfortabel om te fietsen voor zowel jong als oud. Er moesten ook voldoende bezienswaardigheden op de weg liggen. “Initieel mikten we op 150 kilometer aan routes”, zegt Le Destré. “Maar uiteindelijk is het 252 kilometer geworden. De routes sluiten trouwens ook aan met Vlaamse en Waalse fietsknooppunten.“

De fietslus Brussel noordwest: Koning & Kanaal van BikeNode.

Slow Tourism

De app kan volgens De Lestré ook het toerisme in de stad een boost geven. “BikeNode is ideaal voor Slow Tourism, het trage, lokale toerisme. We zien een enorme toename in het aantal inwoners dat gaat fietsen ter ontspanning. En daar hoort al eens een pauze met een drankje bij." Volgens hem zijn er dan ook al verscheidene cafés die de trend volgen. Naast een drankje bestellen kan je er immers ook je fiets laten nakijken of repareren.

De stad verkennen per fiets heeft ook heel wat andere voordelen. “Je komt altijd wel verborgen plekjes tegen die minder bekend zijn dan de Grote Markt of het Atomium. Neem bijvoorbeeld de Lepoutrelaan in Elsene, daar staan prachtige huizen waar je anders misschien nooit zou passeren.”

“Ook de kanaalzone is daar een mooi voorbeeld van”, voegt Thierry Jiménez van de Fietsersbond toe. "Het contrast in de routes langs het water is enorm. Eerst fiets je langs industrieterreinen, maar voor je het weet ben je in de groene rand rond Brussel."

Brussel fietsstad

Samen met de 40 kilometer aan nieuwe fietspaden lijkt met BikeNode de fiets definitief een plaats te krijgen in onze hoofdstad. Maar volstaat dat om van Brussel een echte fietsstad te maken? “Het gaat de goede richting uit, maar we moeten geduldig zijn”, zegt Jiménez. “Want er zijn wel nog enkele zaken die moeten aangepakt worden vooraleer we Brussel een fietstad kunnen noemen. Nu is er nog te veel sluipverkeer en te weinig snelheidsbeperking. In bepaalde wijken zorgt dat voor onveiligere verkeerssituaties. Tot slot zouden alle grote verkeersassen fietspaden moeten krijgen", klinkt het.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?