1828 Brucity Betonblokken signalisatie

| Brucity: het nieuwe administratieve gebouw van de stad Brussel.

Brandweer test hoe je brandende elektrische wagen evacueert uit ondergrondse parking

Rojin Ferho
© BRUZZ
20/02/2023

Vorige week vond er in de parking onder het gloednieuwe administratieve gebouw Brucity een grootschalige studiedag plaats waar verschillende Belgische brandweerkorpsen aan deelnamen. De bedoeling was om zicht te krijgen op hoe je het best een brandende elektrische auto uit een ondergronde parking evacueert. Dat bevestigt Roland Cracco, de directeur van Interparking.

Vanaf 2035 mogen alleen nog maar elektrische en waterstofwagens in Brussel rijden. Het Gewest wil daarbovenop veel meer geparkeerde auto’s van de straat weghalen, en die ondergronds laten parkeren.

Vanuit die insteek heeft er vorige week een studiedag annex oefening plaatsgevonden in de parking onder het nieuwe administratieve gebouw Brucity. Het doel was om zicht te krijgen op hoe je een brandende elektrische wagen uit een ondergrondse parking evacueert.

Volgens Interparking-directeur Cracco is de oefening goed verlopen en was ze bijzonder leerzaam voor alle partijen. Ongeveer 100 mensen waren op de oefening aanwezig.

Onder de aanwezigen: verschillende Belgische brandweerkorpsen, waaronder het Brusselse korps. Die laatste bekijkt nu hoe de brandveiligheid kan gegarandeerd worden in Brusselse ondergrondse parkings, waar vandaag almaar meer elektrische wagens staan.

Groter brandgevaar

Elektrische wagens zijn moeilijker te blussen volgens de brandweer. “Als een elektrische batterij vuur vat, dan duurt het dagen voor die geblust is”, vertelt Walter Derieuw, woordvoerder van de Brusselse brandweer. “Op de studiedag zijn nu blusvoertuigen voorgesteld die dat probleem kunnen oplossen, dus we zijn aan het bekijken of we die zullen aanschaffen.”

Als een elektrische batterij vuur vat, dan duurt het dagen voor die geblust is

Walter Derieuw, woordvoerder Brusselse brandweer

De Brusselse brandweer plant later dit jaar een echte evacuatieoefening in een ondergrondse parking in Brussel. “We vragen ook aan de regering om ondergrondse parkeerplaatsen aan te passen aan elektrische voertuigen, namelijk meer rookmelders, maar ook speciale parkeerplaatsen aan een in- of uitgang zodat ze sneller geëvacueerd kunnen worden”, zegt Derieuw.

Interparking heeft 35.000 ondergrondse parkeerplaatsen over heel België. Tot nog toe, zo zegt Cracco, heeft men in die parkings nog nooit een brandende elektrische auto moeten evacueren. "Maar nu er steeds meer van die voertuigen op de markt komen, is het wel nodig om goed voorbereid te zijn op zo'n ongeluk."

Dat bevestigt ook de Brusselse brandweer. “De elektrische wagen is de wagen van de toekomst, dus we moeten onze blustechnieken bijsturen.”

Bekijk hier beelden van vorig jaar waarbij de Brusselse brandweer een elektrische wagen blust in een ondergrondse parking in de Ravensteinstraat in Brussel.

De brandweer blust een elektrische wagen die vuur had gevat in een ondergrondse parking in de Ravensteinstraat in Brussel.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel , Brussel-Stad , Mobiliteit , Veiligheid , brucity , brandweer Brussel , elektrische wagens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni