interview

Bruno De Lille: ‘Beperk metro 3 van Bordet tot Rogier’

© Bart Dewaele
| Bruno De Lille sluit zich aan bij de verzuchtingen van de groene schepencolleges in Brussel-Stad en Sint-Gillis.

De schepencolleges van Brussel-Stad en Sint-Gillis uitten hun bedenkingen bij de bouwplannen van metrohalte Toots Thielemans en bij uitbreiding bij het hele project Metro 3. De kritische geluiden komen vooral van de groenen, die nieuw zijn in beide colleges. Brussels Parlementslid Bruno De Lille (Groen), die zelf mee aan de wieg staat van de nieuwe metrolijn, sluit zich bij die verzuchtingen aan. “Er zijn heel wat vragen waarop de Brusselse regering het antwoord schuldig blijft.”

De bedenkingen van de groenen krijgen dit weekend op de sociale media veel tegenwind. Voorstanders van de metro vragen zich of de groenen nog wel voorstander zijn van metro 3 die, in de toekomst het Noorden van de stad (Haren) met het Zuiden (Ukkel) moet verbinden.

Brussels parlementlid Bruno De Lille (Groen) keurde als staatssecretaris in 2010 het metrotracé mee goed. BRUZZ vroeg hem tekst en uitleg.

Waarvoor vrezen de groene schepenen in Sint-Gillis en Brussel-Stad?
De Lille: "De tramverbinding onder de centrale lanen zal drie tot zes maanden onderbroken zijn. Duizenden reizigers gebruiken die Noord-Zuidas iedere dag. Je legt het hart van het Brussels openbaar vervoer stil, zonder alternatieven aan te bieden. Bij de renovatie van de Leopold II-tunnel was men ruim op voorhand al bezig met omleidingen en alternatieven. Waar zijn die voor dit dossier?”

“Bovendien lijkt het Gewest in de omgeving van Lemonnier te kiezen voor een grote bouwwerf. De schepencolleges van Brussel en Sint-Gillis willen garanties dat de Zuidmarkt en de handelsbuurt aan de Stalingradlaan alle levenskansen hebben. Het is onlogisch dat de regering daar geen antwoord op heeft.”

“Men kan vermijden om de hele buurt open te gooien. Dat kost misschien meer, maar je kan een publiek project niet op bewoners en lokale handelszaken verhalen.”

(lees verder onder de afbeelding)

20181230_metro3
© BRUZZ
| Dit is het traject van metro 3 waar de Brusselse groenen achter blijven staan.

Groen en Ecolo stonden in 2010 mee aan de wieg van Metro 3. Vanwaar de ommekeer?
De Lille: “Dit is geen ommekeer. We zijn niet tegen de metro. De lijn naar het Noorden blijven we een goed idee vinden. Studies hebben voldoende bewezen dat die zinvol is. Alleen hebben we vragen bij het deel tussen het Noordstation en het Albertplein onder de grote lanen, dat er later aan toegevoegd is. We hebben jarenlang bestudeerd hoe we de metro tussen Bordet en het Noordstation het best kunnen organiseren. Maar het werk voor de rest van die lijn via de Noord-Zuidas (waar o.a. tram 3 loopt, red.) is te snel en te slordig gebeurd.”

Wat is het probleem met die Noord-Zuidverbinding?
De Lille: “Is het echt nodig om van die tramlijn een metro te maken? Al de mensen die van het zuiden komen, doet men overstappen aan Albert. Zij verliezen een snelle verbinding naar het centrum en krijgen een tragere in de plaats omdat ze bij het overstappen moeten wachten."

"Wat staat daar tegenover? Mensen uit het noorden geraken dieper in het centrum. Maar kan je niet hetzelfde bereiken door metro 3 tot aan Rogier te laten lopen? En voor de rest behoud je tram 3 en 4. Die lijnen lopen nu door het hele Gewest, maar wordt met metro noord eigenlijk in drie stukjes geknipt. Met meer overstappen en oponthoud tot gevolg.”

“Het Gewest mikt op 2 miljard euro voor een lijn van 7 kilometer. Het budget ligt dus tussen 200 en 300 miljoen euro per kilometer. Dat is veel als je weet dat de Brusselse regering beschikt over een begroting van 4 à 5 miljard euro per jaar. Als het budget zo beperkt is, moeten we dat geld misschien efficiënter gebruiken.”

Brussel Kiest 2018 Brussel-Stad Groen Bruno De Lille

Welke zijn de alternatieven?
De Lille: “Er zijn nog steeds een aantal blinde mobiliteitsvlekken in het Gewest, er zijn enkele slechte verbindingen van het zuiden naar het centrum en er zijn een aantal lijnen waarvan de bussen overvol zitten. Voor dat metrobudget kan je vele kilometers tram aanleggen. Van beslissing tot realisatie neemt het vijf jaar tijd om die te leggen.”

“Voor de huidige metro 3, die in 2010 beslist is en volgens het huidige tijdschema klaar is in 2030, heb je twintig jaar nodig. Omdat we met beperkte budgetten zitten, is het misschien beter om eerst voor oplossingen te kiezen die je in de hand hebt, die snel zijn en veel goedkoper. Met trams en bussen kan je heel Brussel ontsluiten. En later kan je nog werken aan een project rond de metro.”

Maar een metro vervoert sowieso veel meer mensen dan een tram. En is stukken sneller. Is het geen kwestie van even door te bijten?
De Lille: “Je moet natuurlijk het lef hebben om trams in eigen bedding aan te leggen. Zo'n tram rijdt snel, is goedkoop en sneller realiseerbaar en heeft een capaciteit vergelijkbaar met die van de metro. En door ze in eigen bedding te leggen, doe je ook nog iets aan de autodruk.

"Je geeft de boodschap dat de auto niet langer koning is en zorgt meteen voor een mentaliteitswijziging. Bovendien worden de wijken properder, verkeersveiliger en beter bediend.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?