Metro Noord nu al uitgesteld tot 2030

© MIVB
| Simulatiebeeld van de nieuwe metro-ingang naar station Thielemans.

Ooit heette het dat de nieuwe metrolijn naar Evere dit jaar af zou zijn. Maandag bleek dat de datum voor afwerking nu al tot 2030 opschuift.

In 2010 communiceerde de Brusselse regering voor het eerst over de nieuwe metrolijn naar Schaarbeek en Evere. De volledige lijn moest klaar zijn tegen 2018, stond in het Iris 2 mobiliteitsplan.

 Vandaag is die nieuwe lijn nog steeds verre toekomstmuziek. Of correcter: steeds verdere toekomstmuziek, want de datum voor afwerking van de metrolijn met acht nieuwe stations verschuift opnieuw, nu van 2028 naar 2030. Dat bleek op een infovergadering voor bewoners maandag en wordt door bouwheer Beliris bevestigd aan onze redactie.

Knelpunt Riga

“Onder meer onduidelijkheid voor de Rigasquare deed ons tijd verliezen,” legt woordvoerster Marianne Hiernaux van Beliris uit. Bewoners en gemeente vroegen daar om een wijziging van de oorspronkelijke plannen, die teveel groen zouden schrappen. Het Gewest en Beliris kozen ondertussen een alternatief ontwerp, maar de plannen liepen wel vertraging op. 

Ook voor het station Verboekhoven wijzigt de bouwheer zijn plannen op vraag van de gemeente Schaarbeek. Die wil graag lokalen boven het metrostation kunnen gebruiken.

Een derde station waar de plannen gewijzigd worden is Vrede, het voorlaatste station op de lijn. Beliris kort dat station in en spaart zo meteen ook wat geld.

Of de datum van 2030 ook de definitieve wordt, is nog maar de vraag. "De planning is op dit moment een projectie, vooral zolang de vergunningen niet worden afgeleverd," laat Beliris nog weten. "We blijven er absoluut van overtuigd dat dit project een kwaliteitsproject moet zijn."

Metrostation Thielemans

De nieuwe metrolijn wordt overigens uitgevoerd in twee fases. Tegen 2024 wordt de huidige premetrolijn tussen Albert en het Noordstation omgebouwd tot een volwaardige metro, waarbij onder meer de perrons worden verhoogd. Dat gebeurt door het Brussels Gewest en niet Beliris. Ook dat deel van de toekomstige lijn is daarmee trouwens vertraagd. Totnogtoe heette het dat het deel tegen 2023 zou af zijn.

Eens de metro er is, verviervoudigt de capaciteit van de lijn als de omstandigheden optimaal zijn, laat het Gewest nog weten.

Metro Toots Thielemans
Simulatiebeeld van het nieuwe metrostation Toots Thielemans

In het kader van die werken komt er ook één nieuw station: Toots Thielemans, op de Stalingradlaan vlakbij de Kleine Ring. Gewest en Stad beloven om de impact van de werken tot een minimum te beperken. Zo wordt het station kleiner dan oorspronkelijk gepland.

Het nieuwe metrostation zal het het mogelijk maken om het tramverkeer van lijnen 82 en 51 te scheiden van het metroverkeer. De tramlijnen blijven de huidige tunnel gebruiken, terwijl de metro een nieuw stukje tunnel langs het nieuwe station neemt. Premetrostation Lemonnier blijft en wordt vernieuwd. Een ondergrondse gang zal Metro Thielemans verbinden met het premetrostation dat dezelfde naam krijgt.

Het openbaar onderzoek over het nieuwe station loopt nog tot 9 december. 

Metro- en treinstation Toots Thielemans
© Peter Dhondt-BRUZZ
| Metro- en tramstation Toots Thielemans.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?