20190509_heraanleg Kleine Ring Gulden Vlieslaan Waterloolaan

| De beslissing om het aantal parkeerplaatsen af te bouwen heeft vooral een invloed op de pendelaars. Die laatsten worden op die manier nog meer richting openbaar vervoer geduwd.

Brussel schrapt kwart parkeerplaatsen op straat

© Belga
10/08/2019

Het Brussels Gewest bevestigt de intentie om veel parkeerplaatsen te blijven schrappen. Er moeten 65.000 plaatsen langs de openbare weg verdwijnen. Dat komt neer op een daling tot onder 200.000 tegen 2030, een kwart minder dan nu. De afgelopen jaren verdwenen er al meer dan 40.000 plaatsen en die trend gaat dus verder.

De krimp is een gevolg van de geplande uitvoering van het regionaal mobiliteitsplan Good Move dat eerder dit jaar werd voorgesteld. "Het Brussels Gewest heeft als doelstelling de parkings voor auto's in de openbare ruimte te verminderen en zal elk mogelijk initiatief nemen om de auto naar parkings buiten het straatbeeld te duwen. Die laatste moeten de best toegankelijke optie zijn", luidt het.

De nieuwe regering wil Good Move uitvoeren en de schrapping van parkeerplaatsen staat ook in het nieuwe regeerakkoord. De doelstelling om 65.000 plaatsen te schrappen stond in 2017 ook al in het Gewestelijk Plan voor Duurzame Ontwikkeling.

Compensatie voor inwoners

Ter compensatie voorziet het mobiliteitsplan in 20.000 extra plekken voor inwoners op privé- en publieke parkings, weg van de straat. Die komen bovenop het huidige half miljoen. Daarvoor wordt gekeken naar beschikbare parkings van bedrijven, commerciële centra, scholen en privéterreinen die buiten de werkuren ruimte hebben. Brussel benadrukt dat het niet van plan is grote moeite te doen om een massa extra parkeerplaatsen te creëren.

De Brusselse mobiliteitsplannen worden intern omschreven als een paradigmaverschuiving. "De auto moet de baan ruimen voor openbaar vervoer in eigen bedding, fietsers en voetgangers", stelt Xavier Tackoen, de topman van Espaces Mobilités.

De grote toegangswegen naar Brussel, zoals de E40 richting Reyers, worden verder heraangelegd zodat ze smaller worden en het verkeer trager gaat. De politieke boodschap is dat de inwoner voorrang heeft en de pendelaar voor het openbaar vervoer moet kiezen als hij niet in de file wil staan.

Toch kijkt het regeerakkoord ook naar de inwoners. Het verplichte minimum aantal parkeerplaatsen per appartement verdwijnt en wordt vervangen door een maximum aantal.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, parkeerplaatsen, parkeren, parkeerbeleid, Good Move, GPDO

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni