Een oplaadpunt voor elektrische wagens in Brussel
© PhotoNews | Een oplaadpunt voor elektrische wagens in Brussel.

Brussel wil rotatietarief invoeren tegen ‘laadpaalklevers’

MVDH
02/06/2023

Omdat parkeerplaatsen in Brussel een schaars goed zijn, kiezen veel bestuurders van elektrische voertuigen ervoor op een parkeerplaats met laadpaal te blijven staan, zelfs als hun voertuig al volledig geladen is. De Brusselse gemeenten willen nu een rotatietarief invoeren om die praktijk te ontmoedigen, zo schrijft L’Echo.

Concreet werd eind mei het licht op groen gezet voor een rotatietarief voor elektrische voertuigen die gebruik maken van openbare oplaadpunten. Dat werd beslist op de zogenaamde Conferentie van Burgemeesters, een discussie- en overlegplatform opgericht op initiatief van de burgemeesters van de Brusselse gemeenten.

Het toekomstige rotatietarief zou van toepassing zijn op voertuigen die te lang aangesloten blijven nadat ze zijn opgeladen. De 19 Brusselse burgemeesters willen daarvoor een uniform tarief en gelijke toepassingsvoorwaarden voor het hele Brusselse Gewest.

Het rotatietarief zou alleen overdag worden toegepast, tussen 9 en 22 uur en zal 30 minuten na het einde van het opladen of na een verbindingstijd van vijf uur geactiveerd worden. De prijs zal dan oplopen naarmate een voertuig langer blijft staan tot een maximum van 25 euro per dag.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, laadpaalklever, rotatietarief, elektrische wagens

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni