| Automobilisten maken volgens Françoise Schepmans veel gebruik van sluiproutes door Ganshoren, Koekelberg en Molenbeek.

Brussels parlementslid Schepmans pleit ervoor Leopold II-tunnel overdag te heropenen

JP
© BRUZZ
25/05/2020

De rustige woonstraten tussen Ganshoren en Brussel-Stad worden gebruikt voor sluipverkeer. De overlast wordt volgens Brussels parlementslid Françoise Schepmans (MR) vooral veroorzaakt door chauffeurs die de drukte op de Leopold II-laan proberen te vermijden. Schepmans roept daarom op om de tunnel overdag te heropenen tot het begin van de zomer.

Volgens Schepmans veroorzaakt het sluipverkeer veel overlast voor de bewoners in de vaak smalle straten van Ganshoren, Koekelberg en Molenbeek. Ze noemt onder andere lawaai en vervuiling als vervelende factoren van overlast. Schepmans roept daarom op om de tunnel overdag te heropenen tot het begin van de zomer.

De Leopold II-tunnel, die iedere dag door enkele tienduizenden voertuigen wordt gebruikt, is al twee jaar in aanbouw. Volgens het in 2018 opgestelde schema zou deze tunnel gedurende de twee zomermaanden voor het verkeer worden afgesloten. Buiten deze periode wordt de sluiting beperkt tot de nacht, van zondag op donderdag.

Maar het coronavirus heeft het tijdschema verstoord en de werkzaamheden tijdelijk stilgelegd. Pas op 26 april werden de werkzaamheden aan de Leopold II-tunnel hervat. Daarbij werd besloten om de tunnel totaal te sluiten tot 31 augustus. Met, volgens Schepmans, sluipverkeer tot gevolg.

Kans op heropening is klein

"Het is inderdaad druk op de weg, vooral in de buurt van Ribeaucourt en het Weststation," zegt Inge Paemen, woordvoerster van Brussel Mobiliteit. Maar ze weet niet zeker of de drukte alleen wordt veroorzaakt door de sluiting van de tunnnel. "Waren er meer mensen op de weg vanwege het einde van de ramadan, of het autovrij maken van de Gentsesteenweg? Ook die zaken kunnen invloed hebben."

Brussel Mobiliteit zal zich desalniettemin buigen over de vraag van Schepmans. Maar de tunnel heropenen is niet zo eenvoudig. Het materiaal moet worden weggehaald, en de signalisatie aangepast. "Het kost een week om de tunnel klaar te maken om te heropenen, en vervolgens twee weken om hem in de zomer weer te sluiten. "

Brussel Mobiliteit heeft in samenspraak met de gemeentes en de politiezones besloten om de tunnel te sluiten. Halverwege mei is nog een analyse uitgevoerd waaruit bleek dat er niet meer dan 800 automobilisten per uur gebruik maakten van de tunnel. Het totale verkeer in Brussel bedraagt nog altijd maar 35 procent ten opzichte van de periode voor de lockdown.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, Leopold II-tunnel, Brussel Mobiliteit, exitstrategie

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni