Brusselse fietskoeriers vertrouwen op hun flexibiliteit

© Kevin Van den Panhuyzen
| Fietskoeriers tijdens het Europees Kampioenschap in Brussel vorig jaar.

De lockdown was voor veel sectoren een moeilijke periode. Ook de Brusselse fietskoeriers bleven niet gespaard. Net nu het terug iets beter leek te gaan, kondigt de Nationale Veiligheidsraad opnieuw strengere maatregelen aan.

“Dat je bijvoorbeeld als fietser ook een mondmasker moet dragen in bepaalde zones, maakt het ons wel lastig”, zegt Cédric van Hush Rush, de fietskoerierdienst van VZW Hors Categorie. “Als fietskoerier ben je in feite de hele tijd aan het sporten. Een mondmasker maakt het meteen een stuk vermoeiender. Het is dus wel mogelijk dat, indien er ook minder opdrachten zouden zijn, sommige koeriers naar ander werk zullen moeten uitkijken."

Relance

Nochtans waren de vooruitzichten voor de fietskoeriers positief. Bij Hush Rush steeg het aantal opdrachten terug naar het niveau van voor de lockdown. “Tijdens die periode hadden we wat minder te doen dan normaal. Maar er kwamen ook nieuwe initiatieven bij, zoals Take Care. Daarvoor werkten we samen met apothekers om medicijnen tot bij de mensen thuis te brengen. Voor Lush leverden we ook verzorginsproducten aan huis.”

Ook PedalBXL leek aan een relance bezig. “De lockdown was moeilijk, op een bepaald moment stond een groot deel van ons team op technische werkloosheid”, vertelt medewerker Karl-Heinz. Maar desondanks vonden ook nieuwe klanten de weg naar fietskoeriers, zoals reparateurs van smartphones. “Nu is het ook wel kalmpjes, maar dat is normaal voor de zomer. Het valt dus nog niet te zeggen of dat door vakantie komt of door het virus.”

Streepje voor

Volgens Cédric zal het de komende maanden vooral afhangen van de opdrachtgevers. “Bepaalde activiteiten zullen wegvallen, maar andere zullen terugkomen. Ik denk bijvoorbeeld aan de thuisbezorging van medicatie. Dat kunnen we opnieuw doen.”

Sander Vandenberhe, mede-oprichter van Cargo Vélo, ziet er ook het positieve van in. “Tijdens de lockdown merkten we een toename van de e-commerce. Voor de bezorging daarvan schakelen steeds meer bedrijven over op fietskoeriers. Op vlak van service hebben we dan ook een streepje voor op traditionele leverdiensten: sneller, flexibeler én duurzaam."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?