Brusselse Lime-gebruikers legden 3,5 miljoen kilometer af

© PhotoNews
| lektrische deelsteps van Lime rijden langsheen een bancontactapparaat.

De 265.000 Brusselse Lime-gebruikers legden samen al 3,5 miljoen kilometer af. Dat blijkt uit cijfers die de elektrische deelstepverdeler bekendmaakte over zijn eerste jaar in de hoofdstad.

In een jaar tijd zijn de Lime-deelstep alomtegenwoordig geworden. In totaal staan er zo'n 1.500 steps verspreid door het hele gewest. In dat eerste jaar werden 2 miljoen ritten afgelegd, die gemiddeld 7 minuten duurden en waarin 1,2 kilometer werd afgelegd. De Europese Wijk, het centrum en de Kasteleinswijk bleken de meest populaire zones voor Lime-gebruikers.

Het bedrijf klopt zichzelf op de borst over de cijfers. "Door in de 19 Brusselse gemeenten en op alle cruciale plaatsen in de stad aanwezig te zijn, is Lime de enige speler die zijn diensten ter beschikking stelt van alle Brusselaars", zegt Benjamin Barnathan van Lime. "Onze sterkste troef is de operationele expertise waarover we beschikken, die ons toelaat om een echt duurzaam alternatief aan te bieden voor de wagen."

Groen alternatief voor de wagen, of toch niet?

Toen de eerste Limes in Brussel verschenen, waren zij de eerste elektrische deelstepaanbieder van het gewest. Inmiddels zijn er verschillende concurrenten bijgekomen. Ook de elektrische fietsen van Uber, Jump, kunnen als alternatief voor Lime-steps dienen.

De steps van Lime en zijn concurrenten worden voornamelijk gebruikt voor de zogenaamde "laatste kilometer" tussen openbaar vervoer en thuis. Lime stelt zelf dat het op die manier in één jaar tijd meer dan 1.922 ton CO2 heeft helpen besparen en dagelijks tussen de 1.500 en 2.000 personenwagens in Brussel vervangt. 26% van de verplaatsingen met een elektrische step vervangt een autorit, en 18% een taxirit, zo blijkt uit een enquête.

Onderzoek toont echter aan dat elektrische deelsteps echter niet zo groen zijn als algemeen wordt aangenomen. Vooral de productie en het onderhoud van de steps is vervuilend. Zeker omdat een deelstep een korte levensduur heeft, moeten ze vaker geproduceerd of hersteld worden, en dat stoot veel CO2 uit.

De ophaal- en oplaadproces gaat ook niet vrijuit. Deelstepbedrijven moedigen burgers aan om de steps op te halen om die tegen een (kleine) vergoeding op te halen en op te laden. De ratrace die dat teweeg brengt zorgt voor veel extra uitstoot in de steden.

Deeleconomie

BRUZZ stort zich een hele week op de deeleconomie. En dat zien we breed, want er zijn zowel betalende als gratis initiatieven en het aanbod aan apps, plekken en diensten is omvangrijk in Brussel.
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?