Door een licentie over te nemen van een operator die niet meer actief is in Brussel hoopt Lime zijn steps nog minstens tot december aan te bieden. De demarche veroorzaakt meteen een juridisch getouwtrek tussen Lime en Brussel Mobiliteit.
©
Saskia Vanderstichele
| De 3.500 Lime-steps zijn sinds dinsdagochtend weer beschikbaar in Brussel.
Lime vecht terug: steps blijven in Brussel met overgenomen licentie
“Een staaltje solidariteit." Zo omschrijft het Amerikaanse bedrijf Lime de zet waardoor zijn 3.500 lichtgroene steps opnieuw beschikbaar zijn in Brussel.
Door een lopende licentie van een deeloperator die niet meer actief is op de Brusselse markt over te nemen, kunnen gebruikers de deelsteps van Lime sinds dinsdagochtend weer ontgrendelen. Dat laat Lime weten in een persbericht.
Volgens onze informatie gaat het om een vergunning van Gliize of Bodaz. Die bedrijven boden kortstondig steps aan in de Brusselse straten, maar hebben hun activiteiten stopgezet in de nasleep van de beslissing van de Brusselse regering om het aanbod deelfietsen en –steps te beperken tot drie spelers: Bolt, Dott en Voi.
Raad van State
Die stephervorming had als doel om het aantal steps drastisch te verminderen en te knippen in het aantal operators, maar blijft tot op vandaag juridisch nazinderen. Lime was het niet eens met de beslissing van de Brusselse regering en trok kort na de aankondiging van de maatregel, net als een aantal andere deelaanbieders, naar de rechter.
Het bedrijf kreeg gelijk en mocht tot juli 2025 zijn lichtgroene steps en fietsen blijven stallen in Brussel. Vorige week leek het lot van Lime dan bezegeld, maar intussen loopt er nóg een rechtszaak bij de Raad van State.
“Daar zal een uitspraak ten gronde vallen over de stephervorming van de Brusselse regering. Wij ontvangen gunstige signalen dat die uitspraak positief zal zijn”, zegt Sofie Staelraeve, verantwoordelijke public affairs Benelux bij Lime, aan BRUZZ.
“Nu hopen we met onze deelsteps de periode tot die uitspraak te overbruggen. We vermijden daarmee ook dat het Gewest dwangsommen zou moeten betalen als we gelijk zouden krijgen van de Raad van State.”
Juridische discussie
Volgens Lime is het juridisch mogelijk om de lopende licentie van een ander bedrijf over te nemen. “We zijn zelf gecontacteerd door die operator”, aldus Staelraeve.
“We hebben de vraag grondig bestudeerd en uiteindelijk beslist om de kans te grijpen. De operator vulde haar vergunning immers niet meer in. Daar is natuurlijk een overeenkomst aan verbonden.” Of het om een deal met Gliize of Bodaz gaat, wil Staelraeve niet kwijt.
Bij Brussel Mobiliteit klinkt woordvoerder Inge Paemen in een reactie aan BRUZZ wat voorzichtiger over het juridische luik. “We gaan bekijken of dit zomaar kan", klinkt het.
‘Leger aan advocaten’
Minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) is alvast niet opgezet met de demarche van Lime. “We hebben het wettelijke kader rond de deelsteps verscherpt door dropzones in te voeren en het aantal steps te beperken. Dat was nodig om de veiligheid en het comfort van alle weggebruikers te garanderen”, zegt haar woordvoerder.
“Het is ironisch dat Uber/Lime hun leger aan advocaten inzet om regelgeving aan te vallen die uitdrukkelijk door de sector werd gevraagd. Uber/Lime zet nu alle juridische middelen in, maar het systeem kan pas werken als iedereen de spelregels respecteert.”
Uber en Lime werken al jarenlang nauw samen. Het taxibedrijf bezit zo’n dertig procent van de aandelen van Lime. Dankzij de overgedragen licentie kunnen meer dan honderd medewerkers van het bedrijf voorlopig nog in dienst blijven, laat Lime nog weten.
Lees meer over: Mobiliteit , Politiek , Lime , Brussel Mobiliteit , Elke Van den Brandt , stephervorming , Gliize , bodaz
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.