Brusselse regering keurt twee nieuwe tramlijnen goed

© Quentin Jo
| De nieuwe tram 9 (archiefbeeld).

Er komen twee nieuwe tramlijnen vanaf het Rogierplein. Dat voorstel van minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) is aangenomen door de Brusselse regering. Eén van de lijnen zal het Rogierplein verbinden met Molenbeek, de andere met Neder-Over-Heembeek.

De Brusselse regering heeft het voorstel van Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) donderdag goedgekeurd. Dat betekent dat de concrete plannen de komende twee jaar worden uitgewerkt. Smet verwacht dat de nieuwe tramlijnen binnen vijf à zes jaar operationeel kunnen zijn.

Molenbeek

De eerste van de twee nieuwe tramlijnen verbindt het Rogierplein met metrostation Belgica op de grens van Jette en Molenbeek, via Thurn & Taxis. Het voorgestelde traject gaat van dat station via de Belgicalaan, de Vanderstichelenstraat, de Picardstraat, de nieuwe Picardbrug, de Bolivarlaan, via Noordstation naar het Rogierplein. De tram rijdt dus langs de site van Thurn & Taxis.

De lijn zal niet alleen de ambtenaren van Leefmilieu Brussel en de Vlaamse administratie en medewerkers van verschillende bedrijven bedienen, maar ook de toekomstige bewoners van de nieuwe woonwijk aan het Maritiem Station.

Over een tram naar Thurn & Taxis wordt al lang gepraat, maar het plan werd in 2014 geschrapt. Nu lijkt de lijn er dus toch te komen.

Neder-Over-Heembeek

De tweede tramlijn verbindt het Rogierplein met het Militair Hospitaal in Neder-Over-Heembeek. Die tramlijn zal beginnen bij Van Praet waar de lijn verbonden wordt met de huidige lijnen 3 en 7, en loopt via de Vuurkruisenlaan en de Oorlogskruisenlaan naar de Solvay-site en het Militair Hospitaal.

Ook in dit stuk van Brussel zal de tramlijn inspelen op een nood. Minister Smet verwijst naar het nieuwe nationale centrum voor pakjes van Bpost en de vestiging van Solvay.

Tramlijneffect

Eerder dit jaar werden tram 9 (van Simonis naar het UZ Brussel) en tram 8 (met een nieuw stuk tussen het Trammuseum en Roodebeek) ingehuldigd. “De ervaring leert dat er sprake is van een echt ‘tramlijn-effect’,” reageert minister Smet verheugd. “De hele zone rond een nieuwe tramlijn krijgt een enorme boost. Ik ben er zeker van dat dat bij deze twee tramlijnen niet anders zal zijn.”

Tram Thurn & Taxis Picardstraat
© Kabinet Pascal Smet
| Bij een tramlijn op de Picardstraat wordt ook de straat heraangelegd
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?