Regering schrapt tram naar Thurn & Taxis

Er komt op korte termijn geen tram naar Thurn & Taxis. Dat zegt minister van Openbare Werken Pascal Smet (SP.A). Op de site ontstaat een nieuwe stadswijk waar onder meer 2.000 Vlaamse ambtenaren zullen werken.

Het stond al (subtiel) in het regeerakkoord, en in een interview met BDW bevestigt Pascal Smet dat er op korte termijn geen tram komt naar Thurn & Taxis.

In juli 2013 besliste de vorige regering dat er een tram moest komen die in eerste instantie Thurn & Taxis verbindt met het Rogierplein. In het beheerscontract met de MIVB stond dat die werken al in 2017 zouden kunnen starten. Later zou die tramlijn kunnen aansluiten op de toekomstige tram 71 die langs het Centraal Station naar de bovenstad zal lopen, en verder naar Delta.

Essentieel in dat plan is een brug over het kanaal, de zogenaamde Picardbrug waar al meer dan tien jaar over wordt gesproken. Dat project zal worden gefinancierd door het federaal samenwerkingsakkoord Beliris, dat daar 8 miljoen euro voor uittrekt.

Voetgangers-, fiets- en busbrug
De nieuwe regering schrapt de tram, en stelt een voetgangers-, fiets- en busbrug voor. Die zou in 2018 in gebruik moeten kunnen worden genomen. Later kan er een ‘hoogwaardige verbinding’ komen, mogelijk zelfs een metro, zegt Smet in het interview, of een skytrain. Maar intussen moet een busverbinding volstaan.

Bij de MIVB nemen ze daar akte van. “We gaan ervan uit dat er later toch een tram op de brug kan worden aangelegd,” zegt woordvoerster An Van hamme.

Wie zich tegen de brug blijft verzetten is de stad Brussel. Schepen van Stedenbouw (MR) Geoffroy Coomans de Brachène: “We hebben vorig jaar al gezegd dat we tegen de dure brug zijn. Er zijn er al genoeg: de Redersbrug, de Sainctelettebrug. Er zijn wel urgentere projecten. Ken je het televisieprogramma Le Journal des Travaux Inutiles (een RTBF-programma van Jean-Claude Defossé uit de jaren 1980 over nutteloze bouwwerken)? Ik vrees dat we hier dezelfde weg op gaan.”

De stad Brussel zal binnenkort haar advies aan het Gewest overhandigen, “maar het is hemeltergend dat we geen antwoorden krijgen op onze vragen,” zegt Coomans. Elders valt te horen dat er wel degelijk een compromis in de maak is met de stad Brussel over de Picardbrug (met bus, zonder tram). Er zou deze week een begeleidingscomité over samenkomen.

Expansie
Thurn & Taxis is intussen in volle expansie. Zopas verhuisde de volledige administratie van Leefmilieu Brussel naar de voormalige treinsite. En over enkele jaren verhuizen er tweeduizend Vlaamse ambtenaren naar een nieuw kantoorgebouw. Verder komen er in de toekomst honderden nieuwe gezinnen wonen, op Thurn & Taxis en aan Tivoli. Tot slot is een trambrug over het kanaal ook belangrijk voor de tramlijn van De Lijn van Willebroek naar Brussel-Noord.

Hieronder ziet u het geplande tracé voor de tram naar Thurn & Taxis:

© bron: ATO. Infografiek: Peter Dhondt / BDW
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees meer over
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?