Bowstringbrug verbindt Noordstation met Thurn & Taxis

© brusselnieuws.be
24/06/2010
Op aangeven van van minister van Openbare Werken en Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) kiest de Brusselse regering voor een bowstringbrug over het kanaal tussen de Havenlaan en de Willebroekkaai. De zogenaamde Picardbrug zal 5,7 miljoen euro kosten. De werken beginnen in 2012.

De Picardbrug komt in het verlengde van de Picardstraat en zal enkel toegankelijk zijn voor voetgangers, fietsers, bussen en trams. De brug zal voor een betere verbinding zorgen tussen het Noordstation, de kanaalzone en de ontwikkelingspool Thurn & Taxis.

"Dit project brengt het STOP-principe in de praktijk," zegt Grouwels. "Actieve weggebruikers en het openbaar vervoer krijgen voorrang op privé-vervoer. De nieuwe brug laat het weinige water in onze stad ook beter te laten aansluiten bij het bruisende stadsleven. Het is mijn ambitie om de haven te laten uitgroeien tot een volwaardig stadsdeel."

Het ontwerpbureau Greisch ontwierp drie voorstellen voor de Picardbrug: een tuikabelbrug, een tuikabelbrug met aangepaste vormgevingen en een pyloon op elke oever en een bowstringbrug met afgeplatte bovenbouw. De Brusselse regering opteerde voor die laatste optie.

"De bowstringbrug bleek 15 procent goedkoper dan de twee andere en droeg ook de voorkeur weg van Brussels bouwmeester Olivier Bastin. De kostprijs van de brug wordt geraamd op 5,7 miljoen euro."

Minister Grouwels werkt momenteel de financiering nog uit. Ze denkt daarbij aan een PPS-constructie. De studie en de realisatie van de brug zijn ten laste van Beliris, de federale spaarpot voor de verfraaiing van Brussel.

"De bowstringbrug maakt ook een bijkomende toegang mogelijk via trappen vanaf de beide kanaalkades. Het is ook het meest geschikte ontwerp voor tramverkeer door de grote stevigheid van de constructie. Ander voordeel is dat dit type brug wordt gemonteerd in een atelier. Tjidens de werken zal de hinder voor de scheepvaart dus tot een minimum herleid worden."

De bouwaanvraag wordt in de loop van de komende maanden voorbereid en ingediend. Dit vergt onder andere een impactstudie die ongeveer twee jaar zal duren. In 2012 zou met de werken gestart worden.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Kanaal in beweging

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni