Groen licht voor duurzame wijk in Laken

De Brusselse regering heeft een eerste schijf van bijna 9,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de realisatie van de zogenaamde Tivoliwijk. Het gaat om een project van de Gewestelijke Ontwikkelingsmaatschappij Brussel (Gomb). Die bouwt tegen 2015 een nieuwe, duurzame stadswijk met meer dan 500 passiefwoningen op een braakliggend terrein in Laken.

De nieuwe stadswijk die de Gomb bouwt op een braakliggend terrein van 4 hectaren tussen het kanaal, de site van Thurn & Taxis en de Marie-Christinawijk moet een toonbeeld van duurzame en sociale architectuur worden. Dat alles onder het waakzame oog van de Brusselse Bouwmeester Olivier Bastin. De Brusselse regering heeft alvast een eerste schijf van net geen 9,5 miljoen euro vrijgemaakt voor de realisatie. Met dat geld kan de Gomb de betrokken gronden verwerven en een eerste reeks woningen realiseren.

De aannemer is nu al bezig met de renovatie van een bestaand pand, goed voor zestien appartementen. Begin volgend jaar gaat de eerste fase van de nieuwbouw van start. De toekomstige Tivoliwijk zal tegen 2015 bestaan uit meer dan 500 passiefwoningen. Die zijn zeer energiezuinig en dus milieuvriendelijk.

"Naast woningen komen er ook openbare ruimtes en collectieve voorzieningen waaronder twee crèches," zegt minister van Stadsvernieuwing Evelyne Huytebroeck (Ecolo). Ook bedrijven uit groene sectoren kunnen terecht in de nieuwe wijk. Zij kunnen rekenen op steun van de Europese structuurfondsen.

Het is ook de bedoeling om de Tivoliwijk stevig te verankeren in het bestaande stadsweefsel. "Het zal geen duurzaam eiland worden; de nieuwe gebouwen worden verankerd in de omliggende wijken," aldus nog Huytebroeck. De huidige buurtbewoners zullen kunnen flaneren in het park van de nieuwe wijk. Bovendien zijn er woningen voor ieders budget, verzekert de minister. De eerste woningen zullen 1.200 euro per vierkante meter kosten.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?