Nog veel onbenut potentieel in kanaalzone

De kanaalzone in Brussel heeft voor ieder wat wils: een groeiende vastgoedmarkt, sociaal-economische uitdagingen, een toenemende bevolking en nog heel wat braakliggende terreinen. Dinsdag kwamen politici, academici, architecten en promotoren samen om te debatteren over de toekomst van die kanaalzone.

De ontwikkeling van Thurn en Taxis die langzaam van de grond komt, de heraanleg van de kaaien en de Ninoofsepoort, UP-site... Er lopen heel wat projecten die de kanaalzone nieuw leven moeten inblazen. Maar die individuele aanpak is misschien niet de meest efficiënte. Dat vindt toch architect Joachim Declerck, die heel wat buitenlandse steden met een kanaalzone onder de loep nam.

"Brussel is altijd een beetje een laboratorium geweest van de stedenbouw en soms is dat heel negatief geweest," zegt Declerck. "De kanaalzone biedt nu een grote uitdaging. Laat ons dat als aanleiding nemen om een goed gefundeerde reflectie op te zetten. Zo kunnen we een totaalvisie ontwikkelen waarin we bij voorbeeld vastleggen waar torens kunnen en waar niet."

Zo'n totaalvisie, dat is ook de ambitie van het Brussels Gewest hoorden we tijdens het debat. Maar er is nog veel werk aan de winkel. "Iedereen heeft een beetje koudwatervrees waardoor er nog geen greep is op het gebied. Die vrees moet nu overwonnen worden om te starten met die richtinggevende studie."

Volgens Declerck zijn steden als Nantes en Zürich vergelijkbaar met Brussel, al kan je niet zomaar kopiëren. "Het is quasi onmogelijk om een model te vinden voor eens stad van extremen zoals Brussel, waar je een enorme sociaal-economische tweedeling hebt. We kunnen wel kijken naar de methodieken die andere steden hebben toegepast."

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?