UP-site is viagra voor de havenwijk

Christophe Degreef
© Brussel Deze Week
15/12/2010
“In de lente van 2014 moet de kanaalzone in de reisgidsen omschreven worden als the place to be, en de Premiumtoren zal daarbij helpen,” zegt Atenor-baas Stéphan Sonneville. Maar er rijzen ook vragen.

Premium is de naam van de toren van 140 meter hoog die het beursgenoteerde vastgoedbedrijf Atenor wil optrekken aan de Willebroekkaai. Het project wordt in de hoofdstad op gejuich onthaald: het zou het hoogste residentiële gebouw in België worden en een nieuw tijdperk van hoogbouw in Brussel inluiden.

De commercialisering van de 252 appartementen gebeurt echter niet vóór de lente van 2011, en tot zover is alleen de prijs van 2.000 euro per vierkante meter bekend voor één appartement. De 251 overige appartementen zijn duurder.

Naast de woontoren (36.000 vierkante meter) houdt het Premium-project - door Atenor nu omgedoopt in UP-site - ook 106 appartementen (13.000 vierkante meter) in in lagere gebouwen, 2.000 vierkante meter winkelruimte en 30.000 vierkante meter kantoorruimte. In de sokkel van de toren komt mogelijk een restaurant, en als kers op de taart zullen (sommige) Brusselaars kunnen genieten van het skydeck , een platform op de bovenste verdieping.

Maar verkoop vanaf 2011 betekent dat Atenor elders op zoek moest naar financiering van het project. 50 miljoen euro komt van BNP Paribas Fortis, volgens het vastgoedbedrijf "een bank die uitgebreid de tijd genomen heeft om het project te keuren en erin te gaan geloven." De volledige torenprijs is echter 160 miljoen euro. Het overige investeringsgeld komt uit eigen vermogen en uit de verkoop van een kleiner kantoorgebouw aan Unizo. Totdat de appartementen verkocht worden, zal het met andere woorden een beetje spannend blijven voor de groep.

Toch zijn ze bij Atenor optimistisch. Stéphan Sonneville gelooft in de heropleving van de kanaalzone en verwijst onder meer naar Thurn & Taxis, een project dat net over het kanaal ligt en dat de buurt mee moet helpen gentrificeren. UP-site is voor Atenor een prestigeproject, ook al omdat het bedrijf tijdens de eerste helft van dit jaar verlies boekte door een dalende omzet.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Samenleving, Economie, Kanaal in beweging

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni