Premium wordt UP-site

© Atenor
Zeg niet langer Premium tegen de aanstaande hoogste woontoren van België. Promotor Atenor doopte haar paradepaardje om tot UP-site. De toren van 140 meter hoog met publiek uitkijkplatform moet af zijn tegen 2014. Tegelijk zal de Akenkaai worden aangepakt. Groen en handelszaken moeten de plaatselijke kanaaloever volgens de promotor omtoveren tot een aantrekkelijke ontmoetingsplaats.

UP-site moet samen met Thurn & Taxis aan de overkant van het kanaal het centrum van een compleet nieuwe wijk worden. In de toren komen 252 appartementen, goed voor meer dan 36.000 vierkante meter woonruimte. Aan de voet van de toren komen nog eens 106 appartementen en bijna 30.000 vierkante meter kantoren in gebouwen van negen verdiepingen. Een derde van de voorziene kantoren is al verhuurd. Het eerste gebouw zal gebruiksklaar zijn in juni 2012. De hoogbouw moet af zijn in 2014. Er zullen tussen 500 en 600 mensen wonen.

Zwembad
Het complex zal een dorp in de stad vormen met een binnentuin, een zwembad, een crèche en een speelzaal voor kinderen. Bewoners zullen naar Amerikaans voorbeeld bij een conciërge terecht kunnen voor bepaalde diensten. Al dat moois heeft natuurlijk ook een prijs, al ligt die nog niet helemaal vast. "We zullen de prijs afstellen op de markt," zegt Atenor-baas Stéphane Sonneville. "Eerst willen we aan het publiek duidelijk maken dat het een uniek project op een bloeiende locatie is. Dit wordt over enkele jaren ongetwijfeld the place to be in Brussel. Ik kan wel al zeggen dat er één appartement zal verkocht worden aan 2.000 euro per vierkante meter." De rest zal met andere woorden een stuk duurder zijn.

Atenor wil naar eigen zeggen vermijden dat UP-site een rijkengetto wordt. In dat verband wordt gewezen naar het publiek toegankelijk uitkijkplatform dat er komt op vraag van de stad Brussel. Niet-bewoners zullen betalend toegang krijgen tot het skydeck via het restaurant onderin de toren. Daarnaast denkt de promotor dat de heraanleg van de publieke ruimte voor de nodige sociale mix zal zorgen. De sociale woningen van de Noordwijk liggen immers vlakbij en met de stedenbouwkundige lasten van het project zal de omgeving worden aangepakt. Er komen bomen, banken en de kanaaloever wordt verlaagd om de woningen dichter bij het water te brengen. Handelszaken van allerlei slag moeten voor passage zorgen, zowel overdag als 's avonds.

Groen
UP-site heet ook een groen project te zijn. Er komen zonnepanelen, groendaken en de temperatuurregeling van de gebouwen zal gebruik maken van kanaalwater. "De toren zal ook zodanig gebouwd worden dat hij kan aangepast worden aan toekomstige noden," aldus nog Sonneville. "Er komen ook meer standplaatsen voor fietsen dan voor auto's. De ondergrondse parking zal trouwens ook publiek toegankelijk zijn." Op termijn zal ook de tramlijn van het Noordstation naar Thurn & Taxis vlakbij passeren.

De totale kostprijs wordt geraamd op 160 miljoen euro. Atenor kreeg recent alvast groen licht van BNP Paribas Fortis voor een lening van 50 miljoen.

Kanaal in beweging

Het is niet toevallig dat evenementen zoals Festival Kanal en deze zomer PleinOPENair de blik op het kanaal richten. De enige nog zichtbare waterweg van Brussel ondergaat langzaam maar zeker een metamorfose. Met nieuwe bruggen en parken, een winkelcentrum, een grote woontoren en mogelijk zelfs een nieuwe jachthaven moet de oude industriezone langs het kanaal een aantrekkelijke ontmoetingsplaats worden. Maar zo'n vaart loopt het nog niet, althans niet overal. Het kanaal is op de meeste plaatsen nog altijd een breuklijn waar de groeiende sociale kloof in deze stad aan de oppervlakte komt. De uitdagingen zijn groot en de uitkomst van heel wat projecten is vooralsnog onzeker. Dat mag blijken uit onderstaande selectie van bijdragen over evenementen en projecten in de kanaalzone.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?