Een scancar, een ‘slimme’ auto die met één scan kan traceren of automobilisten het parkeerreglement al dan niet respecteren
© parking.brussels | Door de scancar is het parkeerregime heel wat strakker geworden.

Brusselse start-up vecht jouw parkeerboetes aan: 'De helft krijgen we geannuleerd'

BVR
© BRUZZ
19/12/2019

Chauffeurs die onterecht een parkeerboete hebben ontvangen, hoeven dat niet meer zelf aan te vechten. Dat doet de Brusselse start-up Spixx voor hen, gratis en met succes. “Ongeveer de helft van alle boetes krijgen wij geannuleerd”, zegt mede-oprichter Denis Mercier. Ook treinreizigers met vertraging kunnen bij hem terecht.

‘Verkwist geen geld, verspil geen tijd’. Dat is het motto van Spixx, de Brusselse start-up die sinds deze zomer uw onterechte parkeerboete aanvecht. “Het gaat om circa honderd boetes per maand”, zegt data scientist Denis Mercier aan BRUZZ. “Bij ongeveer de helft ervan slagen wij er in die te annuleren.”

'We zijn zelf veel op de baan, met veel boetes tot gevolg.'

Denis Mercier - Spixx

Mercier kwam samen met mede-oprichter Géraldine Malchaire op dit idee omdat ze zelf als consultants veel met de wagen of de trein onderweg zijn, met veel boetes tot gevolg. En die zijn soms onterecht. “Vaak ligt een menselijke fout aan de oorzaak, bijvoorbeeld bij de invoer van de nummerplaat, of de verwerking van de gegevens van de scancar, waar nog mensen van vlees en bloed aan te pas komen”, aldus Mercier. Defecte parkeerautomaten, scancars die fout scannen of een bug in het informaticasysteem dat herinneringsmails voor houders van bewonerskaarten moet sturen, komen ook vaak voor.

Artificiële intelligentie

“Op dit moment gebeurt de verwerking van de betwiste parkeerboetes handmatig, maar het is de bedoeling dat dit vanaf begin volgend jaar geautomatiseerd wordt”, zegt Mercier. “We hebben nu eerst een kritische massa nodig, waar we via artificiële intelligentie algoritmes op los te laten. Daarmee creëren we een chatbot, die de klant vervolgens door het proces kan loodsen én de aanvraag tot annulering bij de betrokken overheid kan indienen.” Nu moet dat laatste nog door de klager zelf gedaan worden.

Voor die automatisering wacht Spixx op een subsidie van Innoviris van het Brussels Gewest. “Mocht dat niet lukken, dan richten we ons op private investeerders”, zegt Mercier. Of het niet vreemd is dat het Brussels Gewest een initiatief steunt dat boetes van datzelfde Gewest aanvecht? “Wij zien onszelf niet als een probleem voor parking.brussels”, zegt Mercier. “Integendeel, doordat wij al een eerste selectie doen en enkel verder gaan met betwistingen die een goede kans maken, besparen wij hen tijd en energie.”

'Bij leasingmaatschappijen willen we volgens het 'no cure no pay'-principe werken.'

Denis Mercier - Spixx

Spixx is gratis, en is op dit moment dan ook niet winstgevend. “We leven op eigen middelen”, zegt Mercier. “Maar op termijn is het de bedoeling om met leasingmaatschappijen samen te werken, die nu heel wat energie moeten steken in de afhandeling van die al dan niet onterechte boetes. Daarbij stellen we een ‘no cure no pay’-werkwijze voor. Enkel als we de boete geannuleerd krijgen, vragen we een commissie.”

Treinen

Ook ontevreden treinreizigers kunnen bij Spixx terecht, want ook de aanvraag voor een compensatie bij vertraging regelen zij. “De NMBS heeft heel duidelijke regels over wie recht heeft op die compensatie”, zegt Mercier. “Van de aanvragen tot compensatie die wij weerhouden, heeft dan ook tachtig procent succes.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel, Mobiliteit, betaald parkeren, parkeerboetes, NMBS, treinvertragingen

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni