Computerbug: 13.000 parkeerboetes in Elsene geannuleerd

© PhotoNews

Door een ‘bug’ in het nieuwe systeem van Parking.Brussels hebben duizenden foutparkeerders in Elsene hun boetes nooit ontvangen. Een groot deel ervan wordt nu kwijtgescholden.

"Het is een vrij gecompliceerde technologie en we zijn afhankelijk van onze leverancier", verklaart Pierre Vassart, woordvoerder van Parking Brussels, in La Dernière Heure. "Van 1 april tot juli was er een computerbug, waardoor de overtreders hun boetes niet per post ontvingen.”

Elsene is sinds 1 april lid van het gewestelijke parkeeragentschap, net zoals zeven andere Brusselse gemeenten. “Toen het systeem werd gedeblokkeerd, ontdekten we dat sommige mensen die niet wisten dat ze in overtreding waren soms tot 50 boetes voor één soort overtreding hadden verzameld." Het systeem van Parking.Brussels werkt met een auto of scooter die constant rondrijdt en nummerplaten scant.

Scancars

Schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) reageert verbolgen nu het precieze aantal bekendgemaakt is: “De eerste maanden met Parking.Brussels verlopen niet vlot,” zegt hij aan BRUZZ, “Het probleem heeft zich vooral voorgedaan bij de ‘scancars’.” In augustus ging BRUZZ nog mee in een ritje van een van deze wagens.

“De gevolgen van de bug waren aanzienlijk, mensen kregen enorme aantallen boetes en veel te laat. Bovendien werd de klantendienst van Parking Brussels overspoeld met vragen en klachten. Het agentschap heeft zelfs bijkomend personeel moeten aannemen.”

Rouyet is duidelijk: minstens een deel van de boetes zijn geannuleerd. “Mensen die meer dan vier boetes hebben voor dezelfde overtreding zullen voor die surplus worden kwijtgescholden. Bij boetes voor een verlopen parkeerkaart annuleren we alle boetes, daar ze nooit een waarschuwing kregen dat ze hun kaart moesten verlengen.”

Ver van onberispelijk

In totaal zijn er 13.000 boetes geannuleerd voor 325.000 euro. “Dat is overigens niet het enige probleem dat we met Parking Brussels hebben gehad", zegt Rouyet. Klachten over slecht werkende applicaties waren geen uitzondering. “Maar het ergste is wel dat er in augustus 300 nieuwe parkeerautomaten zijn geplaatst, maar bij één op drie kan je niet betalen met bankkaart.”

“Ik vind absoluut dat er een regionaal parkeerbeleid moet zijn, maar het is moeilijk om een ​​dat te verdedigen als het kader en het management niet onberispelijk zijn, en hier zijn we helaas ver van verwijderd.” Rouyet vindt dat de minister dringend moet ingrijpen en de situatie bij het Agentschap moet verbeteren.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?