Burgercollectief zet foutgeparkeerde koeriers op politieke agenda

Een Bpost-wagen staat foutgeparkeerd in Anderlecht.© Bpost Parking Failures Map

Het initiatief van Brusselse burgers, die foto's openbaar maken van foutgeparkeerde koeriers in de stad, komt nu op de politieke agenda te staan in het Gewest. In september is overleg gepland tussen Bpost en het kabinet van Elke Van den Brandt, minister van Mobiliteit, Openbare Werken en Verkeersveiligheid (Groen). "Samen proberen we tot een oplossing te komen", zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerster van Bpost.

Het is iets waar velen wellicht al last van hebben gehad in Brussel: een koerier die foutgeparkeerd staat op het fiets – of voetpad. Om dat probleem aan te kaarten, slaan zo’n tiental Brusselse burgers de handen in elkaar. Ze doen dat door foto’s van foutgeparkeerde koeriers te verzamelen. Het collectief houdt zo al sinds 2018 een interactieve kaart bij met foto’s en de locatie van Bpost-wagens in Brussel.

Het initiatief van de Brusselse burgers lijkt nu ook te leiden tot een werkpunt op de politieke agenda in Brussel. Tijdens een eerder overleg tussen Bpost en minister Van den Brandt is de problematiek al kort ter sprake gekomen. Bpost vraagt nu een nieuw overleg in de maand september.

Volgens het kabinet Van den Brandt kunnen die gesprekken leiden tot een proefproject in Brussel-Stad. Wat dat project dan zou inhouden, daar kan Bpost nog niet over communiceren. "We wachten op het overleg met minister Van den Brandt", zegt Veerle Van Mierlo, woordvoerder van Bpost.

Wat men wel met zekerheid kan zeggen, is dat beide partijen tot een oplossing willen komen voor de problematiek van koeriers die foutgeparkeerd staan in het Gewest. Al lijkt dat geen gemakkelijke opdracht. "In Brussel zijn er ­negentien verschillende gemeenten, vaak met een eigen parkeer­beleid", vertelt Van Mierlo.

Groot aantal foutparkeerders

Op dinsdag 11 augustus staan zo al 41 foutparkeerders op de teller, alleen in het jaar 2021. Sinds 2018 zijn 63 wagens betrapt en op de Bpost parking failures map geplaatst.

"Het gaat vooral om Bpost-wagens omdat zij enorm visibel zijn op de openbare weg", zegt Bastien De Zutter, een van de initiatiefnemers van het collectief aan BRUZZ. "Het is spijtig omdat je als een semi-overheidsbedrijf een voorbeeldfunctie hebt. Op die manier creëren ze een klimaat waar foutparkeren zomaar mag", klinkt het.

Volgens Bpost ligt het grote aantal foutparkeerders aan de hoeveelheid pakjes die geleverd moeten worden. “Hierdoor doen veel postbodes hun rondes nu met de wagen”, klinkt het in De Standaard, “ en wat Brussel betreft, heb je dan nog eens ­negentien verschillende gemeenten, vaak met een eigen parkeer­beleid. Overal parkeerkaarten aanvragen zou erg duur zijn.”

Lastig dilemma

Ook pakjesbedrijven GLS en DPD gaven eerder al een reactie. Het is een lastig dilemma volgens hen. “Iedereen wil zijn pakje zo snel mogelijk in de bus. Een koerier kan dus niet altijd eerst een vrije parkeerplek zoeken, en dan een kilometer ver wandelen met een pakje. Dus wordt er al eens geparkeerd waar het niet mag.”, zegt Luc De Schrijver, topman van GLS.

Dat bevestigt ook DPD Belux, dat zo’n 15 procent van de Belgische markt in handen heeft. “Als de chauffeurs in elke straat tien minuten lang moeten zoeken naar een parkeerplek, kunnen we niet langer ieders pakje op tijd bezorgen”, meent directielied Frank Jahn. “Het foutparkeren geeft ons een slechte naam, maar wij willen ook dat onze klanten hun pakjes op tijd krijgen. We ­worstelen met het dilemma.”, klinkt het.

Alternatieven voor foutparkeerders

Volgens het burgercollectief is het dilemma van de pakjesbedrijven een "vals dilemma", het roept mensen op "om niet in die val te trappen". De Zutter laat aan BRUZZ weten dat de reactie van de pakjesbedrijven een verkeerd signaal geeft aan hun chauffeurs. "Zo verandert er helemaal niets."

“De ervaring leert ons dat er in de overgrote meerderheid van de gevallen wél veel alternatieven waren voor het parkeren op het voetpad, het zebrapad, of het fietspad”, klinkt het. “Zo zien we op de foto’s vaak dat er enkele huizen verderop parkeerplaats was, of dat halt houden op de rijbaan mogelijk was. Aan garagepoorten ten slotte, voor dewelke kort stilstaan toegelaten is, ook geen gebrek.”

Volgens het collectief toont de interactieve kaart aan dat het probleem structureel ingebakken zit in de pakjesbedrijven. “Gehaaste koeriers die onder druk staan met de vinger wijzen is zinloos. Het is aan het topmanagement om deze gevaarlijke situatie onder de ogen te zien en actie te ondernemen”, reageert het collectief.

Meer nieuws uit Brussel
Vooraan op BRUZZ

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?