Het collectief '1000/0' is het broertje van andere verenigingen voor verkeersveiligheid in onder meer Schaarbeek.
© MD/BRUZZ | Het collectief '1000/0' is het broertje van andere verenigingen voor verkeersveiligheid in onder meer Schaarbeek.

Burgers zetten zelf verkeersveiligheid op agenda gemeenteraad

MD
© BRUZZ
25/06/2018

De laatste gemeenteraad voor het politieke zomerreces in Brussel-Stad is begonnen met een burgerinterpellatie van het collectief ‘1000/0’. Die vroeg uitleg aan bevoegd schepen Els Ampe (Open VLD) over de gewijzigde verkeerssituatie aan de Oeverpoort. “De keuzes van de stad lijken erop te wijzen dat het gemak van de autobestuurder boven de veiligheid en de gezondheid van onze kinderen wordt gesteld.”

Over de ‘Doodskaai’ is ondertussen al heel wat inkt gevloeid. De stad Brussel wijzigde de verkeerssituatie aan de Oeverpoort door een doorsteek voor auto’s toe te laten op het kruispunt van de Handelskaai en de Hooikaai. Volgens bevoegd schepen Els Ampe (Open VLD) was de aanleg, die in het kader van een wijkcontract gebeurde, niet bevredigend en komt de doorsteek voor auto’s er op vraag van lokale handelaars en bewoners.

Maar dat is niet naar de zin van de bewoners van de Kaaienwijken. Zij organiseerden eerder al een pick-nick om de ‘Doodskaai’ aan te klagen, die volgens hen voor een veel onveiligere verkeerssituatie zorgt. Ze stellen zich ook vragen bij de procedure die is gevolgd. “De vraag is herhaaldelijk aan de bevoegde schepen gesteld, maar tot op de dag van vandaag kregen zowel de burgers als de gemeenteraadsleden alleen ontwijkende en onvolledige antwoorden”, stak bewoonster Lisbeth Vandoorne in naam van een veertigtal bewoners van wal.

'Gemak van de autobestuurder boven veiligheid'

"De stad Brussel gaat prat op een cultuur van participatie en burgerinspraak. Waarom werd voor deze ingreep, die het initiële project in belangrijke mate verminkt, geen beroep gedaan op de inspraak van buurtbewoners en betrokkenen?”, klonk het verder. Volgens het burgercollectief waren de adviezen van de politie en brandweer ook nog eens negatief en spraken die van een “aanzienlijk gevaarlijkere” situatie na de doorsteek.

“De keuze die de stad maakt - ook op andere gebieden zoals het verlagen van de parkeertarieven en het lakse beleid rond snelheidscontrole - lijkt erop te wijzen dat u het gemak van de autobestuurder boven de veiligheid en de gezondheid van onze kinderen stelt”, klonk het aan het adres van schepen Els Ampe.

"Deze doorsteek vermindert net het autoverkeer"

Schepen Els Ampe verdedigt de wijzigingen

Els Ampe Open VLD Schepen van Mobiliteit

Ampe verdedigde de doorsteek. Volgens de schepen was er sinds de heraanleg in het kader van het wijkcontract net méér verkeer in de wijk. “Zonder de doorsteek moesten automobilisten tot het IJzerplein en terug rijden. Die terugdraaibeweging zorgde voor extra conflicten met fietsers en autoverkeer in de tegengestelde richting. Deze doorsteek vermindert het autoverkeer en creeërt een veiligere situatie voor de fietsers, de tram en voetgangers.”

Ook het argument dat er geen rekening wordt gehouden met de bewoners, veegde Ampe van tafel. “De wijziging komt er ook op vraag van bewoners.” Ze citeerde een wijkforum in november 2015 en andere vragen op een overleg met handelaars uit de Lakensestraat in februari 2017. De schepen kondigde wel aan dat er een nieuwe analyse komt van de verkeersveiligheid in de hele wijk. “We moeten ook het ruimere plaatje van veiligheid bekijken: ook zieken- en brandweerwagens moeten vlot kunnen passeren.”

Het burgerplatform kon zich niet vinden in het antwoord van de schepen. “U hoort nog van ons”, besloot Vandoorne.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Doodskaai, Els Ampe, verkeersveiligheid

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni