Buurtbewoners picknicken tegen 'Doodskaai'

Updated: 15-04-2018 - 14:03

De Handelskaai in Brussel moet nu toch plaats maken voor een autodoorsteek. ‘Levensgevaarlijk’, volgens de buurtbewoners, die zondag een picknick organiseren tegen de nieuwe verkeerssituatie.

‘Geen autoweg door onze Rambla.’ De buurtbewoners zijn duidelijk: de nieuwe verkeerssituatie op de Handelskaai zint hen niet. Ze zien hun wandellaan op de Handelskaai plots onderbroken door een autodoorsteek ter hoogte van de Oeverpoort, van de Hooikaai naar de Ieperlaan.

Een beslissing van schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) die dus op weinig bijval kan rekenen. "De situatie is levensgevaarlijk, voor kinderen, fietsers, voetgangers en tramgebruikers," staat op de facebookpagina te lezen. 

Daarom organiseerde de buurt zondag een picknick pal op de doorsteekplaats, naar het voorbeeld van Picnic the Streets. Vanaf 11 uur mocht iedereen de Oeverpoort bezetten met een lunchpakket, bij voorkeur eentje om te delen. Zo'n 200 à 300 mensen zijn komen opdagen.

Luisteren naar de buurt

“Niemand van de buren is positief over die doorsteek,” zegt deelnemer Kris Decoodt, die net om de hoek woont. “We vragen aan schepen Ampe om naar de burgers te luisteren, wat tenslotte toch de taak is van een volksvertegenwoordiger.”

“Met de picknick willen we meer zichtbaarheid geven aan onze zaak. We hopen de Doodskaai op die manier in de media te houden,” aldus Decoodt.

Betonblokkendans

De autodoorsteek aan de Handelskaai zorgde vorige maand voor verzet én verwarring. Wat oorspronkelijk een tijdelijke doorsteek tijdens Winterpret was, ontaardde in een chaotische betonblokkendans.

Uiteindelijk maakten paaltjes de doorsteek permanent, wat op de gemeenteraad in Brussel voor scherpe debatten zorgde. Volgens schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) is de Oeverpoort een kruispunt, en geen deel van de wandelpromenade. Ze verwijst naar de handelaars in de buurt als vragende partij voor de autoweg.

Maar ook bij het Brussel Gewest ligt de doorsteek moeilijk. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) noemde de autoweg illegaal. De Handelskaai werd namelijk heraangelegd met een gewestelijk wijkcontract, en de voorwaarde was dat er geen autoverkeer door zou kunnen rijden.

Momenteel bereidt de minister een juridisch dossier voor tegen de doorsteek, bevestigt het kabinet-Smet aan BRUZZ. Meer details kan de minister daarover voorlopig niet kwijt.

Doodskaai betonblokken
© TDN
Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook