Ampe: ‘Handelaars hebben om doorsteek Handelskaai gevraagd’

© Tim Devriese
| Over deze doorsteek van de Handelskaai naar de Ieperlaan, nu nog met betonblokken, draait de discussie.

De doorsteek op de Handelskaai voor auto’s blijft de gemoederen beroeren. “Het is wachten op de eerste dode”, zei ex-schepen van Wijkcontracten Ans Persoons (SP.A) op de gemeenteraad. Maar volgens schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) is de doorsteek enkel voor lokaal verkeer én kwam die er op uitdrukkelijke vraag van lokale handelaars.

De soap die de doorsteek van de Handelskaai – of ‘Doodskaai’, zoals bewoners de plek doopten – is, kreeg op de gemeenteraad van Brussel-Stad maandagavond een nieuwe aflevering. De discussie draait over de beslissing van schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open VLD) om auto’s opnieuw de Oeverpoort te laten doorkruisen, waardoor er opnieuw doorgaand verkeer is tussen de Handelskaai en de Ieperlaan.

Ex-schepen Ans Persoons, die in het kader van een wijkcontract de oorspronkelijke heraanleg van het plein coördineerde, was niet te spreken over die beslissing. “De situatie is er nu levensgevaarlijk. Het is een kwestie van tijd voor het eerste zware ongeval gebeurt. Ik sprak met een vader die woedend is, omdat zijn kinderen al bijna onder een auto lagen. Iedereen in de buurt is kwaad, niemand begrijpt de redenering achter deze beslissing. Dat het plein daarvoor al gevaarlijk was, zoals de schepen zei, is een absurde redenering.” Persoons kreeg ook bijval van Défi-gemeenteraadslid Michaël François, die het had over een “hallucinante beslissing die symbool staat voor het mobiliteitsbeleid van dit stadsbestuur."

'Oeverpoort is een kruispunt, geen plein'

Maar volgens bevoegd schepen Els Ampe moet er een onderscheid gemaakt worden tussen de wandelpromenade en “het kruispunt” van de Oeverpoort zelf, dat de schepen weigert een plein te noemen. “Dat is een kruispunt dat tussen de wandel- en fietspromenade en het parkje ligt. Die delen worden inderdaad veel gebruikt door inwoners, maar dat is niet zo voor de Oeverpoort, dat geen prachtig plein is zoals mevrouw Persoons het voorstelt”, klonk het. Volgens Ampe stopt nu enkel de wandel- en fietspromenade iets vroeger en kunnen fietsers en voetgangers door de plaatsing van de paaltjes beter uitkijken voor aankomend verkeer. “En de doorsteek is enkel voor lokaal verkeer bedoeld.”

Els Ampe Open-VLD schepen mobiliteit

Eerder had minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) de doorsteek als “volstrekt illegaal” bestempeld. "Hij heeft u hier al twee brieven over gestuurd, waar maar geen antwoord op komt", aldus Persoons. “Het gaat hier over een kleine wijziging aan een straat van de gemeente, waarover het College heeft besloten", repliceerde Ampe. "Als die beslissing geen impact heeft op het regionale wegennet of straten van andere gemeentes, is er geen advies van de minister nodig. Er zijn 1.200 lokale wegen op ons grondgebied, we gaan niet voor alle wijzigingen een advies vragen.” Het advies van de brandweer en politie werd wel gevraagd, maar die hadden amper opmerkingen, aldus Ampe. Wel wordt het plein beter verlicht en komen er wegmarkeringen aan beide kanten van de Oeverpoort.

'Handelaars zijn tevreden'

Dat alle buurtbewoners zich tegen de beslissing kanten, klopt volgens Ampe niet. “Het zijn de lokale handelaars zélf die meerdere keren om deze wijziging gevraagd hebben. En ze zijn er ook tevreden mee, blijkt uit het overleg”, maakt de schepen zich sterk. Eerder had Ampe al aangegeven dat de KVS vragende partij was voor de doorsteek, maar dat ontkrachtte de schouwburg even later.

De antwoorden van de schepen voldeden duidelijk niet voor de raadsleden van de oppositie. “U knipt de promenade door om enkele automobilisten een plezier te doen. Automobilisten die de Lakensestraat mijden door úw rampzalig circulatieplan”, klonk het bij François. “Het is wachten op de eerste dode”, besloot Persoons.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Nieuws uit Brussel in je mailbox?