Zomer in Brussel: palmbomen langs de Stalingradlaan als tijdelijke vervanging van de bomen die gekapt werden voor de aanleg van het nieuwe metrostation Toots Thielemans

| Palmbomen langs de Stalingradlaan als tijdelijke vervanging van de bomen die gekapt werden voor de aanleg van het nieuwe metrostation Toots Thielemans.

Buurt debatteert over heraanleg Stalingrad: 'Een voetgangerszone wordt het niet'

JP
© BRUZZ
08/01/2021

Wordt de Stalingradlaan in het centrum een voetgangerszone of is er nog plaats voor auto's? Bewoners en ondernemers kwamen samen met het stadsbestuur tot verschillende scenario's voor de heraanleg, maar bewoners vragen meer tijd voor inspraak en een bredere visie. "Dit moet een groter project zijn dan enkel de heraanleg van de straat."

De heraanleg van de Stalingradlaan volgt op de werken voor de aanleg van metro 3 door de MIVB. Het stadsbestuur grijpt de kans aan om handelaars en omwonenden te betrekken bij de heraanleg. De Stad Brussel organiseerde sinds november verschillende bijeenkomsten met een burgerpanel. Dat panel bestaat uit zes ondernemers, zes bewoners, een vertegenwoordiger van beide genoemde partijen, een vertegenwoordiger van een sportvereniging en van een school. Naast het burgerpanel was er ook een online enquête waar meer dan duizend mensen hun voorkeuren voor de heraanleg in 2023 hebben doorgegeven.

De administratie van schepen Ans Persoons (Change.Brussels) gaat met die informatie aan de slag om het finale ontwerp te maken, dat vervolgens nog in openbaar onderzoek zal gaan. Ook in een later stadium zullen mensen dus nog inspraak kunnen hebben in het proces. Wanneer het openbaar onderzoek precies start, is nog niet bekend. In 2023 zou de werf van de MIVB afgerond zijn. De bedoeling is dat de bovengrondse heraanleg daarop volgt.

Voorontwerp

Het voorontwerp is gemaakt met de leden van het burgerpanel. Verschillende scenario’s liggen op tafel. Het eerste voorstel is om de laan op gelijke hoogte aan te leggen met een ruimte voor de auto aan beide kanten. Een tweede scenario laat ruimte voor auto’s in het midden, waar nu de voetgangersberm is. Aan weerszijden zouden parkeerplaatsen komen en daarnaast een strook voor fietsers en terrassen. In het derde scenario zou de straat volledig autovrij worden, zoals ook de voetgangerszone bij de Beurs.

In het burgerpanel lijkt er een meerderheid te zijn voor de optie van een rijstrook in het midden. Jammer, vindt Monique Verstrepen, vertegenwoordiger van bewonersgroep Comité Stalingrad. “Na een vergadering van zo’n anderhalf uur moesten we al een keuze maken. De volgende bijeenkomsten hebben we verder gesproken over dit scenario. Spijtig genoeg is ons voorstel voor een voetgangerszone vanaf het begin van tafel geveegd.”

Stalingradlaan_Kleurrijke modules voor handelaars

| De handelaars kregen tijdens de werken aan metro 3 onderdak in containerdorp 'Stalingrad Village'.

Meer groen

Het Comité Stalingrad wil dat de Stad Brussel voor de heraanleg groter denkt dan alleen de Stalingradlaan. Ze fantaseren bijvoorbeeld over een noord-zuidverbinding van het Zuidstation naar het Noordstation waar voetgangers en fietsers voorrang krijgen. Dat is ook wat in het Good Move-plan staat, het gewestelijk mobiliteitsplan. De Stalingradlaan is in dat plan één van de zogenoemde 'magistrales piétonnes': een boulevard geschikt om te flaneren. "De vraag is natuurlijk hoe ze die tekst uit Good Move gaan interpreteren," zegt Verstrepen.

De Stalingradlaan is immers zo breed dat er gemakkelijk een wandelboulevard, fietspad, parkeerruimte én autostrook op passen. Verstrepen sluit ook niet uit dat de bewoners akkoord zullen gaan met de enkele rijstrook, maar vindt dat de handelaars en het stadsbestuur nog te weinig tijd hebben gehad om hun argumenten te horen. "We gaan niet akkoord met alles wat de handelaars zeggen en andersom. Waar we het wél over eens zijn, is dat het een groter project moet zijn dan enkel de heraanleg van de straat. Een project dat ook overlast aanpakt en onderzoekt hoe de omgeving netter kan worden."

Het comité pleit daarnaast voor meer groen of een park. "Mensen leven hier met vier kinderen in een appartementje van zeventig vierkante meter."

Het ontwerp voor de heraanleg zal rekening moeten houden met de bomen, die nog terugkeren.

| Het ontwerp voor de heraanleg zal rekening moeten houden met de bomen, die nog terugkeren.

Compromis

Volgens burgerpanellid Ismaël Saouti, directeur van het Stalingradhotel, hebben de leden van het panel in de korte tijd nog niet alles kunnen zeggen. Corona heeft het proces een beetje vertraagd waardoor er minder tijd is. Anderszijds ziet hij ook dat er knopen moeten worden doorgehakt. Voor de handelaars is het duidelijk: ze willen geen voetgangerszone. "Die kan beter op de Lemonnierlaan komen," zegt Saouit. "Dat sluit beter aan bij de autovrije Anspachlaan." Hij hoopt ook dat de online enquête verlengd kan worden zodat hotelgasten, die er nu nauwelijks zijn, hem nog kunnen invullen.

Hij denkt dat ze in februari wel tot een overeenkomst zullen komen met de buurtbewoners over de heraanleg van de laan. Maar eigenlijk moet het panel al op 21 januari hun plan voorstellen aan andere buurtbewoners. Na afloop gaat het kabinet aan de slag met de input.

Schepen Ans Persoons (Change.Brussels) laat weten dat een volledige voetgangerszone geen piste is. Wel staat vast dat er in het nieuwe ontwerp veel minder autoverkeer en veel meer groen zal zijn."Het is een brede laan en dat geeft veel mogelijkheden. Het is een hele interessante plek in Brussel, met het Zuidpaleis als het kloppend hart. We proberen met alle visies en belangen rekening te houden."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Brussel-Stad, Mobiliteit, Stalingradlaan, Ans Persoons, comité stalingrad

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni