Buurt Schaarbeekse Berenkuilwijk mobiliseert tegen circulatieplan

© 1030/0
| Tegenstanders halen maandagavond verkeersborden weg in Schaarbeek.
Updated: 25-10-2022 - 15:04

Maandag ging het circulatieplan van start in de Berenkuilwijk (Colignon-Josaphat) in Schaarbeek. Dat kadert binnen Good Move, het gewestelijke mobiliteitsplan dat de Brusselse wijken autoluw moet maken. Sommige inwoners zijn niet blij met de gewijzigde verkeerssituatie. Op het Stephenson - en het Paviljoenplein zijn gisterenavond verkeersborden weggehaald. "Buurtbewoners die hierover vragen stelden, werden bedreigd", laat burgercollectief 1030/0 weten.

Op het Stephensonplein worden maandagmiddag volop verkeersborden geplaatst en vervangen, om klaar te zijn tegen de avond. Een aantal buurtbewoners bekijkt het met argusogen, en uiten aan BRUZZ hun ongenoegen over de nieuwe verkeerssituatie. “Dit plan zou voor minder verkeer moeten zorgen, maar het bereikt net het omgekeerde”, zegt een van hen. “Alle wagens moeten namelijk rondjes rijden.”

Ze benadrukken dat ze vernielingen of rellen willen vermijden. “We mobiliseren de hele wijk, maar we maken ook duidelijk dat we geen toestanden willen zoals in Anderlecht of Molenbeek. Alleen vrees ik dat dat wel zal gebeuren als de gemeente niet luistert”, besluit een van de tegenstanders.

Maandagavond is op het Stephenson - en Paviljoenplein dan actie gevoerd. "Een paar tientallen betogers hebben de palen en borden op deze pleinen weggehaald. Buurtbewoners die hierover vragen stelden, werden bedreigd.", klinkt het bij burgercollectief 1030/0. "Dit soort verbaal geweld en intimidatie maakt ons woest."

Concreet zijn er verkeersfilters geplaatst op het Stephenson- en het Paviljoenplein. Ook in de Vanderlindenstraat werd er een geplaatst, maar lokaal verkeer is er wel nog mogelijk. Daarnaast is er eenrichtingsverkeer in de Stephensonstraat. Dat moet transitverkeer beperken. Later komt er ook eenrichtingsverkeer in de Maarschalk Fochlaan en de Prinses Elisabethlaan.

De buurtbewoners zijn vooral kwaad omdat ze naar eigen zeggen geen inspraak kregen in de plannen. “Dit is niet democratisch beslist”, zegt een van hen. “De eerste vergadering was tijdens de coronacrisis en gebeurde daarom online via Zoom. Maar wie gebruikt er Zoom in deze wijk? Slechts een minderheid kon daardoor deelnemen.” Ook zouden de inwoners ingelicht zijn per brief, maar niet iedereen zou die ontvangen hebben.

Een vuilniswagen passeert ondertussen het plein. “Hoe moeten wij hier werken?”, roept een vuilnisman. “We kunnen bijna nergens door. Dit gaat toch niet?”

Een van de buurtbewoners staat iets positiever tegenover het circulatieplan. “Ik vind het goed dat er een verkeersfilter is geplaatst op het Stephensonplein, want hier passeren enorm veel vrachtwagens. Het is moeilijk om de impact voor de buurtbewoners nu al te bepalen, want het is nog maar de eerste dag. Binnen enkele weken zullen we daar zicht op krijgen.”

Maandag werd er een verkeersfilter geplaatst op het Stephensonplein en op het Paviljoenplein. Bij het plaatsen van de borden leek er geen vuiltje aan de lucht.

Ook in de Paviljoenstraat zorgen de aanpassingen voor frustraties. “Ik moest vandaag van het Verboeckhovenplein naar mijn garage geraken. Dat was een heel gedoe. Ze zijn de borden nog aan het aanpassen, dus het is allesbehalve duidelijk”, zegt een buurtbewoner. “Er waren al heel wat eenrichtingsstraten in deze buurt, wat het al niet makkelijk maakte. Nu is het nog erger.”

In het centrum van Brussel komt de man ook al niet meer. Als het zo verdergaat, weet hij niet of hij nog vaak naar andere Brusselse gemeentes zal gaan. “Ik zing in een koor in Elsene. Daar ben ik normaal gezien op een kwartier met de auto. Ik vraag me af hoe lang ik er nu zal over doen, maar ik ben erg pessimistisch. Het openbaar vervoer is geen optie. Dan ben ik 45 minuten kwijt.”

Handelaars vrezen voor toekomst

Wat verder op het Paviljoenplein is ook een verkeersfilter geplaatst. Veel bestuurders lijken verward door de verschillende borden en sommige rijden alsnog in de straten waar ze niet in mogen. Veel handelaars op het plein zijn gefrustreerd. “Ik haal mijn vlees in Abattoir,” zegt de uitbater van Boucherie Salam. “Vroeger duurde dat een half uur, nu ben ik soms 3 uur onderweg. Het is verschrikkelijk.”

Bovendien vreest de winkelier voor het voortbestaan van zijn zaak. “Ik ben 70 procent van mijn klanten verloren. Daarnaast heb ik heel wat kosten, zeker met stijgende huur- en energieprijzen. Als het zo verdergaat, zal ik moeten sluiten.”

Good Move Schaarbeek Berenkuil
© Gemeente Schaarbeek
| Het nieuwe circulatieplan in de wijk Berenkuil.

Om 18 uur komen de inwoners van de wijk samen op het Stephensonplein. “We zijn niet tegen een circulatieplan, maar we willen wel inspraak. We willen in dialoog gaan met het gemeentebestuur, want de meerderheid van de buurt is tegen het nieuwe plan.”

Burgercollectief 1030/0 laat intussen weten dat zij ook een actie zullen organiseren. "Er is al een mobilisatie bezig voor een positieve actie om de meerwaarde van dit project voor de wijk te tonen."

Good Move

Good Move is het mobiliteitsplan van de Brussels gewest dat stapsgewijs in verschillende gemeenten wordt ingevoerd. Het plan heeft zijn voor- en tegenstanders.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?