Buurtbewoners starten petitie tegen aanleg fietspad op Tervurenlaan

© Google Maps
| Er komt een fietspad langs de Tervurenlaan tussen Merode en Leopold II

Bewoners van de Montgomerywijk zijn niet tevreden over de huidige plannen voor een nieuw tweerichtingsfietspad op de Tervurenlaan. Er zouden 100 parkeerplaatsen en twee bomen sneuvelen bij de aanleg van het fietspad tussen de halte Merode en Leopold II. Daarom is het comité Tervuren-Montgomery een petitie gestart tegen de huidige plannen en stelt het zelf alternatieven voor.

Op het einde van de lockdown in april beloofde de Brusselse regering dat er zo snel mogelijk 40 kilometer aan fietsinfrastructuur zou bijkomen. Als onderdeel van dat plan zou er ook in september op de Tervurenlaan een nieuw fietspad worden aangelegd.

In juni bereikte het Gewest een akkoord met de gemeenten Sint-Pieters-Woluwe en Etterbeek over de aanleg van het nieuwe fietspad tussen de halte Merode en Leopold II. Nu de exacte plannen bekend zijn, gaan sommige bewoners van de Montgomerywijk niet meer akkoord. Het tweerichtingsfietspad zou worden aangelegd naast het voetpad, waar zich aan één kant van de laan nu een grote parkeerstrook bevindt.

“We zijn niet tegen het fietspad zelf,” legt een buurtbewoner uit. “Maar met dit plan kunnen we niet akkoord gaan. De parkeerplaatsen zijn nu al altijd volzet.” Daarnaast zijn de bewoners niet tevreden over de communicatie van de minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) naar de wijk toe. “We moesten het zelf maar lezen in de pers, wat er juist ging gebeuren,” vertelt de buurtbewoner. Minder parkeerplaatsen zou volgens het comité een groot verlies zijn voor de buurt. Er bevinden zich namelijk veel dokters en diplomaten op de laan die de parkeerplaats nodig hebben voor hun bezoekers.

'Wel genoeg plaats voor een fietspad én parkeerstrook'

In de petitie stelt het comité zelf drie alternatieve opties voor, die alleen de breedte van de autolaan zelf zouden doen slinken. In tegenstelling tot het Gewest, is het comité van mening dat het fietspad kan worden aangelegd op de laan zelf, zonder dat er iets anders moet verdwijnen. “Ik ben ‘s nachts zelf de laan gaan meten,” zegt de buurtbewoner. “En is er wel degelijk genoeg plaats voor zowel een autobaan als een fietspad.”

Een smallere laan zou volgens het comité ook een positieve invloed kunnen hebben op de snelheid van het verkeer, alleen maar voordelen voor de bewoners dus. Het kabinet Van den Brandt heeft de alternatieve voorstellen zelf nog niet ontvangen maar "staat zeker open voor suggesties," aldus woordvoerder Pieterjan Desmet.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Lees ook

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?