Circulatieplan: 'Probleempunten die we nu zien, zijn niet verrassend'

© Bart Dewaele
| Schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen).

De eerste dag van het Good Move circulatieschema in de Brusselse Vijfhoek zorgde, enigszins verwacht, meteen voor stevige opstoppingen in meerdere straten. Toch is dat nog niets om zich zorgen over te maken en maakt het deel uit van de aanpassingsperiode, merkt schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Groen) op.

"We zien nu probleempunten waar er plots veel verkeer is, maar dat is niet verrassend. We reageren ook. De stewards worden verschoven in functie van het terrein", legt Dhondt uit.

Deze eerste dagen van opstoppingen zullen niet leiden tot snelle aanpassingen. In de komende dagen wordt er ook nog gewerkt aan het aanbrengen van markeringen om alles te verduidelijken. "Te snel wijzigingen doen is te gevaarlijk, daarvoor wachten we beter. We rekenen toch op enkele maanden om te evalueren. Het blijft een grote verandering en dat vergt natuurlijk tijd", verduidelijkt schepen Dhondt.

De individuele verplaatsingen die bedoeld zijn om de stad te doorkruisen, worden vermeden en naar de Kleine Ring geleid. Toch zaten onder meer de Dansaertstraat en de Lakensestraat dinsdag urenlang muurvast en ook woensdag is het er erg druk. Onderdeel van de aanpassingsperiode, herhaalt de Mobiliteitsschepen.

"Het is zo dat je een verschil moet maken tussen de eerste aanpassingen van de mensen aan de nieuwe situatie en de effecten van het plan op middellange termijn. Nu ontdekken ze de nieuwe verkeerssituatie en in real time moeten ze beslissen om een andere weg te nemen", merkt Dhondt. "Het zorgt nu nog voor ongemakken, file en tijdverlies, maar het zijn zaken waar we even door moeten. We moeten goed blijven communiceren en de apps zoals Waze en Google Maps worden steeds geüpdatet", vervolgt hij.

Impact openbaar vervoer

Opvallend was dat ook heel wat bussen van de MIVB en De Lijn woensdag mee in de file stonden en dus vertraging opliepen. Toch zijn de openbaar vervoersmaatschappijen volgens Dhondt belangrijke voorstanders van het circulatieschema. "De bedoeling is om met minder verkeer te zorgen dat het openbaar vervoer vlotter rijdt. De verkeersfilters, zoals bijvoorbeeld in de Koningsstraat, moeten er net voor zorgen dat de trams of de bussen er vlotter kunnen rijden. Zo zorgen we ervoor dat de commerciële stiptheid van de bussen erop vooruit gaat", besluit de Brusselse schepen van Mobiliteit.

Wie vragen en opmerkingen heeft over het circulatieplan kan terecht op de website www.brussel.be/goodmove. Daar is ook een telefoonnummer van een callcenter en een e-mailadres terug te vinden.

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?