© Pascal Smet via Twitter | De Hallepoorttunnel zit in een nieuw kleedje

Derde trajectcontrole actief in Hallepoorttunnel

Arnaud De Decker
© BRUZZ
04/06/2019

Sinds 1 juni is er ook in de Hallepoorttunnel een trajectcontrole, en dat in beide richtingen. Met de reeds bestaande controles aan de Leopold III-laan en aan de Stefania-Baljuwtunnel staat de teller in Brussel nu op drie.

Terwijl in Vlaanderen de werkende trajectcontroles uitblijven, passen snelheidsduivels in Brussel best hun rijgedrag aan. Zo ook in de Hallepoorttunnel, waar nu ook aan trajectcontrole wordt gedaan.

Deze is er al sinds april, maar werd eerst getest. “Zo’n eerste aftastperiode is logisch” zegt Inge Paemen van Brussel Mobiliteit aan BRUZZ. “Op die manier kunnen we testen of ze wel degelijk werken, en kunnen we de controles afstemmen aan het reëel rijgedrag".

Maar die testfase is nu voorbij. "Sinds 1 juni is ze effectief operationeel en worden er ook effectief boetes uitgedeeld", zegt Dimitri Chaussier van de federale politie aan BRUZZ.

De trajectcontrole is actief in de twee richtingen. Richting Zuid is de trajectcontrole 620 meter lang, en richting Louiza 630 meter. De maximumsnelheid is 50 kilometer per uur.

Derde trajectcontrole

In oktober 2018 kreeg Brussel haar eerste trajectcontrole, aan de Leopold III-laan. Eind 2018 volgde een ander, aan de Stefania-Baljuwtunnel. Volgens de eerste vergelijkingen werpen de controles vruchten af. Zo werden er bij een eerste voorzichtige vergelijking eerder dit jaar 22 procent minder inbreuken vastgesteld aan de Leopold III-laan.

De trajectcontrole aan de aan de Hallepoort is nu de derde in het Brussels gewest. Of ook deze nieuwe trajectcontrole efficiënt blijkt, zal nog moeten blijken. De eerste cijfers zullen vanaf juli beschikbaar zijn.

Bij een trajectcontrole wordt rekening gehouden met de gemiddelde snelheid tussen twee punten en niet met de snelheid op een bepaald punt, zoals dat met flitscontroles het geval is.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Lees meer over: Sint-Gillis, Mobiliteit, Hallepoorttunnel, trajectcontrole, Dimitri Chaussier

Lees ook

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni