Dertig kilometer per uur wordt het nieuwe normaal in Brussel

Vandaag start Brussel Mobiliteit het overleg over een algemene zone 30. Vanaf 2021 zou zo goed als 90% van het Brussels grondgebied zich aan die snelheidslimiet moeten houden.

De Brusselse regering overlegt met gemeentes, politiezones, openbaarvervoermaatschappijen en burgerinitiatieven. Op dit moment is zo'n 60% van Brussel zone 30. Tegen volgend jaar zou dat moeten verhogen naar 85 tot 90%, waarmee we steden als Bordeaux, Parijs en Rijsel voorbijsteken, laat het kabinet van minister van Mobiliteit Elke Van Den Brandt (Groen) weten aan Het Nieuwsblad.

"We gaan vanaf deze week ook luisteren naar wat iedereen nodig heeft om zo'n zone 30 te kunnen handhaven. Voor de politiezones worden bijvoorbeeld extra middelen ter beschikking gesteld om de boetes te verwerken. Bij actiegroepen gaan we luisteren hoe straten die gevaarlijk zijn en waar er wordt geracet, aangepast kunnen worden. De eerste zes maanden staan in het teken van overleg. Het tweede deel wordt er gecommuniceerd en aangepast", stelt minister van Mobiliteit Van Den Brandt.

Het plan is nog niet definitief, en gemeenten kunnen uitzonderingen aanvragen.

"In het verleden kon een gemeente een zone 30 aanvragen - nu wordt die situatie omgedraaid. Ze moeten een aanvraag doen voor een zone 50 of 70. Vanaf januari 2021 moet elke autobestuurder in Brussel weten dat er een snelheidslimiet van 30 kilometer per uur geldt, behalve waar dat specifiek is aangegeven. 30 wordt dus de norm, en dat is goed voor de leefbaarheid, de veiligheid, de luchtkwaliteit en geluidsoverlast."

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

Oproep: Lees of reageer je wel eens op online comments, op nieuwssites of social media? Wil jij bijdragen aan een constructief online debat? Doe dan nu mee met het RHETORiC-onderzoek en ontvang een waardebon. Meer info en inschrijven.

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?