Elektrische Villo-fietsen vanaf zomer 2019

© Guillaume Baviere

De bekende Villo-deelfietsen worden vanaf 2019 elektrisch. Er komen ook stations bij en er wordt ingezet op mobiele stations bij wegenwerken. Brussels minister van Mobiliteit Pascal Smet stelde die vernieuwingen aan het fietssysteem voor aan BRUZZ.

Niet minder dan 1.800 Villo-fietsen worden elektrisch. Dat is ongeveer een derde van alle deelfietsen. Daarvoor is geen grootschalige vernieuwing van het fietsenpark of van de stations nodig. De elektrische Villo's zouden een batterij gebruiken die je vastklikt op de deelfiets. Een gebruiker betaalt jaarlijks een meerkost van 50 euro voor het huren van die batterij, maar daardoor wordt je Villo dan wel gemotoriseerd.

De Villo deelfietsen van JC Decaux
© PhotoNews

Je krijgt een batterij in bruikleen. Dat betekent dus ook dat je die zelf moet opladen. In tegenstelling tot die andere deelfietsdienst Billy Bikes. Daar komt een medewerker naar de fietsen om de batterij op te laden, zodra die onder de 20 procent zakt.

De elektrisch Villo's halen tot 25 kilometer per uur. Maar het motortje is natuurlijk vooral handig om met de logge stadsfietsen bergop te fietsen. Volgens minister van Mobiliteit Pascal Smet (SP.A) zullen de elektrische Villo's ook voor een betere doorstroom zorgen. "Nu zien we vooral dat fietsers trajecten bergaf afleggen, en de stations in de bovenstad daardoor snel leeg zijn. Door het motortje zullen gebruikers sneller geneigd zijn om ook het omgekeerde traject met een Villo af te leggen."

Villo 2.0

Naast de nieuwe fietsen wordt het systeem ook uitgebreid. Er komen 12 nieuwe stations, en en 40-tal stations worden groter gemaakt.

Het softwaresysteem krijgt een grondige modernisering. "Er komt een nieuwe website, onze partner JCDecaux (het reclamebedrijf dat de dienst uitbaat) ontwikkelt een app en er komen nieuwe stations die bovendien gebruiksvriendelijker zijn. "Het is gedaan met eindeloos op het V-knopje duwen om een fiets te ontlenen."

Er zal ook een test uitgevoerd worden met een mobiel station, dat tijdens werken ingezet kan worden. Zo'n station zou palen die door langdurige werken onbruikbaar zijn kunnen vervangen. Op dit moment is er door werken bijvoorbeeld geen Villo-station beschikbaar in de omgeving van de Ninoofsepoort en de Anderlechtsepoort aan de Kleine Ring.

Het is momenteel nog niet duidelijk waar die eerste tests met mobiele stations uitgevoerd zullen worden.

Stroomversnelling

De vernieuwingen zijn op een jaar tijd enorm in een stroomversnelling geraakt. Er is al lang sprake van elektrische Villo-fietsen, maar een jaar geleden zei Smet nog dat "elektrische Villo's niet voor meteen zouden zijn." Amper elf maanden later zijn de e-Villo's een feit.

billy_bike_1_of_2.jpg
© Peter Detailleur

Of de concurrentie met Billy Bike daar voor iets tussen zit? "Neen zeker niet, beide systemen kunnen en moeten naast elkaar bestaan. Hoe meer hoe beter. Zeker omdat Billy Bike een floating systeem is (de fietsen moeten niet naar een station gebracht worden, red.) vullen beide elkaar aan."

Win-win situatie

De grote vernieuwingen hebben zowel voor gewest, als voor JCDecaux voordelen. Het reclamebedrijf krijgt van de minister toestemming om een deel van de huidige reclamepanelen aan Villo-stations te vervangen door dynamische led-borden. Daar kunnen dus meer reclameboodschappen op getoond worden.

"Alle investeringen worden volledig door JCDecaux gefinancierd en kosten de Brusselse belastingbetaler niets." Een Villo-abonnement wordt ook niet duurder.

Villo 3 BRUZZ 1531
© Saskia Vanderstichele

Het gewest is dan weer blij met de uitbreiding en de modernisering van het deelfiets-systeem. Daarnaast zullen ze de dynamische borden ook gebruiken om bijvoorbeeld verkeersinformatie op te verspreiden.

"Er zijn dus wel wat voordelen aan verbonden maar het is heel belangrijk dat we niet raken aan het huidige contract. Die overeenkomst loopt nog tot 2026 en we zullen later moeten bekijken of we samen voort willen."

Alle vernieuwingen zouden voor de zomer van 2019 ingevoerd moeten worden.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?