Elke Van den Brandt: 'De eengemaakte mobiliteitsapp moet er komen'

© BRUZZ
| Elke Van den Brandt en Kris Cloots, voorzitter VOKA Metropolitan

Een eengemaakte app, die alle types van openbaar vervoer verenigt, moet er zo snel mogelijk komen. Dat zei de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt woensdagmiddag tijdens een lunch van Voka Metropolitan. Daarnaast blijft ze voorstander van een slimme kilometerheffing. Ze wil de andere gewesten er via dialoog van overtuigen om die samen in te voeren.

Technologie kan de oplossing bieden voor de mobiliteitsproblemen. Dat was de teneur van de toespraak die Elke Van den Brandt woensdagmiddag hield voor Voka Metropolitan, de Brusselse afdeling van het Vlaams netwerk voor Ondernemingen en Kamers van Koophandel.

“Een eengemaakte app voor alle types van openbaar vervoer kan ervoor zorgen dat je vervoersmiddel echt een individuele keuze wordt, in functie van je eigen voorkeuren”, stelt de minister. “Een eengemaakte app kan de gebruiksvriendelijkheid enorm verhogen."

Auto-urbanisme

Van den Brandt drukte de Brusselse ondernemers op het hart dat de stad nu te veel is ingericht op één vorm van mobiliteit: die van de wagen. “Dat schept foute verwachtingen bij automobilisten en is voor iedereen frustrerend”, zei ze. “Tel daar de klimaatcrisis bij op en je ziet dat zo’n auto-urbanisme niet meer van deze tijd is."

De minister onderstreept dat het auto-urbanisme ons geld kost. Door de in de file verloren arbeidsuren, maar ook door stress en burn-out die voor een deel aan het verkeer zouden worden toegeschreven.

Er is een stille revolutie bezig op vlak van mobiliteit volgens Van den Brandt. “Technologie laat ons toe om nieuwe mobiliteitsoplossingen toe te passen. Denk maar aan de zelfrijdende wagen, de speed pedelec, de deelmobiliteit. Het is aan de overheid om de infrastructuur aan te bieden, zodat die alternatieven ook volop kansen krijgen."

Samenwerken

Daarnaast onderstreepte Van den Brandt het belang van goede samenwerking. Zowel met de gemeentebesturen, als met de andere overheden, Waals en Vlaams Gewest. “Ik geloof niet in sabotagepolitiek”, zei de minister. Ze is herhaalde voorstander van een slimme kilometerheffing. "Ik hoop Vlaanderen daarvan te overtuigen".

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.
Lees ook

Nieuws uit Brussel in je mailbox?