Elsene doet plannen uit de doeken voor circulatieplan rond Flageyplein en Vijvers

© Peter Dhondt-BRUZZ
| Het Flageyplein

Het Elsense gemeentebestuur heeft het circulatieplan voor de wijk rond het Flageyplein en de Vijvers van Elsene voorgesteld. Er komt meer ruimte voor zwakke weggebruikers en met de auto een rondje rijden rond het Flageyplein zal niet langer mogelijk zijn. De stad Brussel moet wel nog haar fiat geven voor het circulatieplan. “De wijk zal aangenamer worden.”

De plannen werden maandag uit de doeken gedaan tijdens een bewonersvergadering. Met het scenario dat op tafel ligt, wil de Elsense schepen van Mobiliteit Yves Rouyet (Ecolo) vooral de verkeersveiligheid rond de Vijvers en het Flageyplein verbeteren. “Dat is onze topprioriteit. Kinderen moeten hier veilig kunnen fietsen en wandelen. Daarom gaan we de gevaarlijke kruispunten aan het plein aanpakken.” Hij wijst bijvoorbeeld op het gevaarlijke kruispunt van de Lesbroussartstraat, de Vleurgatsesteenweg en de Elsensesteenweg.

Verder moet het circulatieplan ervoor zorgen dat het transitverkeer vermindert en de bus- en tramcirculatie verhoogt. “Dat betekent enerzijds minder lawaai en minder vervuiling en anderzijds meer openbare ruimte. Ik denk bijvoorbeeld ook aan de joggers aan de Vijvers, die nu heel wat auto’s tegenkomen op hun route. Dat moet veranderen. De wijk zal aangenamer worden.”

Het nieuwe circulatieplan voor de wijk Vijvers-Elsene
© Brussel Mobiliteit/Gemeente Elsene
| Het nieuwe circulatieplan voor de wijk Vijvers-Elsene.

Eenrichtingsverkeer

Concreet zal het gedeelte op de Elsensesteenweg tussen de tramhalte aan Valera’s en de Brouwerijstraat omgevormd worden tot voetgangerszone. “Dat zal er mee voor zorgen dat de link tussen de Vijvers en het Flageyplein hersteld wordt.”

Andere verkeersfilters, waar auto’s dus niet inkunnen, komen er onder meer langs de tweede vijver aan de Generaal de Gaullelaan. Op de het Rode-Kruisplein en iets verderop aan de Gedachtenissquare, tussen de twee vijvers, wordt eenrichtingsverkeer ingesteld in de richting van de Gulden-Sporenlaan. “Op die manier komt er ruimte vrij om er allerlei sociale activiteiten te organiseren”, aldus Rouyet.

© Steven Grumiau / BRUZZ
| Schepen Yves Rouyet.

Spiegelplein en Ladeuzeplein

Ook richting het Flageyplein komt er eenrichtingsverkeer tussen de Lesbroussartstraat en de Gachardstraat, net als op de Boondaalsesteenweg, maar dan weg van het Flageyplein. Voor het vernieuwde Flageyplein liet Elsene zich trouwens inspireren door het heraangelegde Spiegelplein in Jette en het Ladeuzeplein in Leuven. Bedoeling is dat het sluipverkeer rond het Flageyplein geweerd wordt en het plein kan heropleven als volwaardig voetgangersgebied.

In de marge van het circulatieplan viel op het kabinet van Brussels schepen van Mobiliteit Bart Dhondt (Ecolo-Groen) te horen dat ook de Baljuwstraat deels autovrij wordt. Het gaat om het stuk tussen de Livornostraat en de Louizalaan. De Baljuwstraat inrijden vanuit de Baljuwtunnel zal niet meer mogelijk zijn. Enkel de tram zal voorbij de verkeersfilter kunnen die er op de Baljuwstraat komt.

“Absurd”

Het voorstel kwam er na een participatieproces en een uitvoerige studie door de bureaus BRAT en Arter, die enkele merkwaardige cijfers opleverde. Zo is vier van de tien autotrajecten in de wijk minder dan twee kilometer lang. “Dat zijn een paar bushaltes”, reageert Rouyet. “Of bijvoorbeeld de afstand tussen het Flageyplein en het Fernand Cocqplein. Het is absurd dat er nog zoveel mensen zo’n afstanden overbruggen met de auto in wat al een heel druk en dichtbevolkt gebied is, en dat terwijl er verschillende buslijnen zijn vanuit het Flageyplein richting het centrum van Brussel via het Fernand Cocqplein.”

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?