Circulatieplan Vijfhoek: de Dansaertstraat

| De Dansaertstraat sinds het circulatieplan.

Enquête NSZ na invoering Good Move: ‘Twee op de drie handelaars wil Brussel verlaten’

EC
© BRUZZ
01/10/2022

De helft van de Brusselse handelaars zag zijn omzet dalen sinds de invoering van mobiliteitsplan Good Move. Dat leert een rondvraag van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen bij 150 zelfstandigen in en rond de Vijfhoek. Twee derde overweegt zelfs een verhuis uit Brussel. “Kleine aanpassingen blijven mogelijk,” zegt mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen), die alvast doorgangspasjes belooft voor leveranciers.

Het circulatieplan Good Move is nu anderhalve maand in voege in de Vijfhoek van de stad Brussel. Maar volgens het NSZ is de impact nu al duidelijk: ruim negen op de tien handelaars noemt het verkeer er “nog moeilijker” dan voordien. Dat leert een nieuwe enquête van het zelfstandigensyndicaat, waarover La Capitale zaterdag bericht.

Het syndicaat verduidelijkt aan BRUZZ dat de enquête van begin vorige week tot midden deze week is afgenomen bij hun leden in de Vijfhoek en de omliggende gemeenten. 150 leden vulden de bevraging effectief in. Van die groep is de grote meerderheid dus ontevreden. Het NSZ laat niet weten hoeveel leden ze in totaal hebben in de Vijfhoek.

Leveringen

87 procent van de bevraagde handelaars ziet nu al een negatieve impact van het circulatieplan op hun werking, blijkt uit de enquête. De helft zag zijn omzet dalen. De verkeersluwe Vijfhoek maakt het ook moeilijk voor leveranciers: vertraagde leveringen komen meer en meer voor, zegt driekwart van de handelaars. Ook klanten uit de Brusselse rand zouden vaker wegblijven.

“Dit is een ramp voor de overgrote meerderheid van de zelfstandigen en kmo’s,” zegt het NSZ over de cijfers. “Als al twee derde van hen het verkeer moeilijk vond voor de invoering van Good Move, dan vindt meer dan 90 procent dat het nu nog erger is.”

Ook parkeren is een zorg, blijkt uit de enquête. Driekwart van de handelaars vindt parkeren in Brussel nu moeilijk tot zeer moeilijk. “Hoe wil je klanten aantrekken als zij minuten moeten rondrijden om een parkeerplaats te vinden?”, vraagt het NSZ.

Verhuis

Op langere termijn vrezen de zelfstandigen en kmo’s investeringen te moeten uitstellen of personeel te ontslaan. Ongeveer een zesde van de bevraagde leden vreest een faillissement. “Het aantal handelaars dat spreekt over een verhuis is nog groter,” zegt het NSZ. Bijna twee op de drie zelfstandigen zou overwegen Brussel te verlaten: niet alleen de Vijfhoek uit, maar heel het gewest. “Extreem zorgwekkend voor de Brusselse economie,” vindt het NSZ.

"Ik neem dit heel serieus. Als er een probleem is op vlak van bereikbaarheid, dan kunnen we aanpassingen doen"

Bart Dhondt, Brussels schepen voor mobiliteit

1773 Bart Dhondt 3

Brussels mobiliteitsschepen Bart Dhondt (Groen) benadrukt dat het plan nog niet finaal is. “Kleine aanpassingen kunnen nog altijd. Die gebeuren ook,” zegt de schepen. In de Broekwijk zijn de verkeerslichten onlangs nog aangepast en leveranciers krijgen binnenkort pasjes om toch door de filters te kunnen rijden. “We herbekijken ook de lichtafstemming in de Dansaertwijk. Ik neem dit heel serieus. Als er een probleem is op vlak van bereikbaarheid, dan kunnen we aanpassingen doen.”

Een evaluatie na een dikke maand vindt hij wel te vroeg, zegt hij nog. “Ik heb zelf met veel zelfstandigen en handelaarsverenigingen gesproken. Sommigen merken wel een verschil in klanten, anderen niet. September is trouwens altijd een moeilijke maand: we komen de zomer uit en gezinnen met schoolgaande kinderen hebben veel andere kosten,” zegt Dhondt.

'Aangenamer shoppen'

Tussen de lijntjes noemt het zelfstandigensyndicaat het circulatieplan inderdaad “niet de enige reden” voor de moeilijkheden bij de handelaars. De inflatie liep de voorbije maand verder op en de energiecrisis zorgt bij heel wat mensen voor financiële stress. Toch vraagt het NSZ dringend actie van de Brusselse overheid, “als die geen economische exodus wil naar de andere gewesten.”

“Als een handelaar zijn omzet ziet dalen, zal ik dat zeker geloven,” zegt schepen Bart Dhondt. “Maar, wij proberen met het circulatieplan Brussel alleen nog aangenamer te maken om te komen shoppen. De handelswijken moeten rustiger worden, met minder doorgaand verkeer. Mijn deur staat open om de handelaars te begeleiden in die omslag.”

Iets gezien in de stad? Meld het aan onze redactie

Site by wieni