Excuses van Infrabel voor late communicatie om spoorwegen stil te leggen

© Photo News
Updated: 18-02-2022 - 17:19

Dat spoorwegmaatschappijen NMBS en Infrabel pas in de loop van vrijdagvoormiddag beslisten om het treinverkeer vanaf 14 uur fors in te perken uit voorzorg voor storm Eunice stuit op onbegrip in de Kamer. Intussen heeft spoorwegbeheerder Infrabel zich verontschuldigd en zegt het te beseffen dat "deze late beslissing de spoorwegoperatoren onder druk zette en mogelijk ook overlast veroorzaakte voor de spoorwegklanten".

Vanaf 14 uur tot 18 uur rijden er vrijdag als gevolg van het stormweer geen treinen meer in West-Vlaanderen, in het grootste deel van Oost-Vlaanderen en op de grote lijnen rond de stad Antwerpen, liet spoornetbeheerder Infrabel in de loop van de voormiddag weten. Nochtans werd de komst van storm Eunice al dagenlang voorspeld en beslisten de Nederlandse spoorwegen donderdag al om vandaag geen treinen te laten rijden.

Reizigersorganisatie TreinTramBus noemt dat niet noodzakelijk een foute keuze, maar hoopt wel dat de NMBS oplossingen voorziet voor de reizigers die vrijdagochtend met de trein naar het werk of naar school zijn vertrokken. "Door op voorhand alles te schrappen, breng je ook mensen in de problemen," klinkt het. "Mensen hebben dan ook geen oplossing als ze afhankelijk zijn van het openbaar vervoer."

Uit politieke hoek klinkt de kritiek scherper. Vooruit-Kamerlid Joris Vandenbroucke spreekt van "laattijdige en gebrekkige communicatie over een storm waarvan sinds gisteren al geweten is dat het de zwaarste is in 30 jaar". "Een ongelooflijke blunder. De treinreizigers verdienen beter dan dit amateurisme."

Ook Björn Anseeuw van oppositiepartij N-VA is misnoegd. "Blijkbaar is het in dit land moeilijk om te anticiperen op dingen waarvan je weet dat ze komen. Dit had men perfect kunnen voorkomen," zegt hij. Dat geldt ook voor het onderwijs, vindt Anseeuw. Veel scholen beslisten vrijdag in de loop van de voormiddag om in de namiddag de deuren te sluiten, "maar niet alle ouders kunnen zich daaraan aanpassen".

Veiligheid eerste prioriteit

Voor Kim Buyst (Groen) is veiligheid de eerste prioriteit, en is het belangrijk dat de reizigers veilig thuis geraken en de juiste info krijgen. "Maar het klopt dat deze operationele beslissing van Infrabel te laat genomen werd," beaamt ze.

CD&V-mobiliteitsspecialist Jef Van den Bergh vindt het niet per se verkeerd van de NMBS en Infrabel om niet eerder te beslissen, tweet hij, want dan zijn er per definitie geen treinen. Maar de communicatie liep wel mank, vindt hij. Hij pleit er ook voor om er dan voor te zorgen dat de reizigers thuis geraken, desnoods wat vroeger of wat later dan voorzien.

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) heeft de CEO van Infrabel, Benoît Gilson, intussen op de vingers getikt. Maar ook voor de minister komt het er nu vooral op aan om de veiligheid van de reizigers te verzekeren, liet hij weten. Gilkinet heeft de NMBS gevraagd om reizigers zo snel en zo goed mogelijk te informeren. Vandenbroucke zal de minister over de kwestie ondervragen in het parlement, laat hij weten.

Ook de Gezinsbond heeft "niet veel begrip" voor de laattijdige communicatie van de spoorbedrijven Infrabel en NMBS over het beperken van het treinverkeer. "We begrijpen niet dat dit wordt meegedeeld pas nadat veel pendelaars al naar hun werk vertrokken zijn," zegt Marie Behaeghe, persverantwoordelijke van de Gezinsbond. "We snappen dat veiligheid voorrang krijgt, maar dat het ging stormen was al langer geweten."

De communicatie zorgt vooral op organisatorisch vlak voor problemen bij gezinnen, zeker omdat ook heel wat scholen beslisten om vroegtijdig de deuren te sluiten. "Gezinnen hebben niet de kans gekregen om zich daarop te organiseren," klinkt het.

Infrabel

Intussen heeft spoorwegbedrijf Infrabel zich verontschuldigd voor de late beslissing om het treinverkeer in West- en Oost-Vlaanderen en een deel van Antwerpen stil te leggen. Alles wordt nu in het werk gesteld "om de crisis te beheren in het belang van ieders veiligheid", aldus een persbericht van het bedrijf. "Op basis van de informatie die donderdagavond beschikbaar was, stelde Infrabel een eventuele beslissing om het netwerk te sluiten, uit", klinkt het. "De hoop was om het geplande verkeer voor vrijdag, geheel of gedeeltelijk te kunnen behouden."

Het bedrijf zegt te beseffen dat "deze late beslissing de spoorwegoperatoren onder druk zette en mogelijk ook overlast veroorzaakte voor de spoorwegklanten". Infrabel werkt samen met de operatoren om ervoor te zorgen dat het verkeer zo snel mogelijk opnieuw normaal verloopt en dat de spoorwegklanten in deze situatie goed worden opgevangen.

Fijn dat je wil reageren. Wie reageert, gaat akkoord met onze huisregels. Hoe reageren via Disqus? Een woordje uitleg.

 

 

Meer nieuws uit Brussel

Nieuws en cultuur uit Brussel in je mailbox?